• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 424
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دانشجویان پزشکی در طول تحصیل با حجم بسیار متنوعی از مطالب درسی روبرو هستند که مطالعه آنها نیازمند صرف زمان و داشتن برنامه درسی منظم می باشد. هدف این پژوهش، تعیین وضعیت عادات و مهارت های مطالعه ای دانشجویان پزشکی زنجان بود.

    روش ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، کلیه دانشجویان رشته پزشکی زنجان (220 نفر) در تمامی مقاطع در سال 1383 انتخاب شدند. پرسشنامه ای پایا و روا شامل مشخصات دموگرافیک و 24 سؤال با مقیاس لیکرت 5 نقطه ای از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم، به صورت جمع ایفا توزیع گردید. نمره کمتر نشان دهنده مهارت و عادت مطالعه مناسب تر بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss به صورت محاسبه میانه و آزمون های من- ویتنی و کروسکال والیس انجام شد.

    نتایج: میانه نمرات کسب شده برای هر یک از مهارت ها و عادات مطالعه در زمینه مدیریت زمان 2.75، تمرکز حین مطالعه 2.25، سرعت مطالعه 2، یادداشت برداری مطالعه 1.75، عادات مطالعه 1.75 و درک مطلب 1.5 از حداکثر 4 بود. دانشجویان پسر در تمرکز حین مطالعه، مدیریت زمان و درک مطلب بطور معنی داری وضعیت بهتری نسبت به دانشجویان دختر داشتند. در مدیریت زمان دانشجویان مقطع کارورزی وضعیت بهتری نسبت به سایر مقاطع داشتند. میانه نمرات مهارت ها و عادات مطالعه در وضعیت های مختلف با محل سکونت اختلاف معنی دار نداشت.

    نتیجه گیری: دانشجویان پزشکی در زمینه های عادات مطالعه، درک مطلب و یادداشت برداری وضعیت مناسب تری داشتند و در بعضی مهارت ها، وضعیت دانشجویان پسر بهتر بود. آموزش مهارت ها و عادات مطالعه به صورت واحد درسی و یا برگزاری کارگاه می تواند در یادگیری بهتر متون درسی دانشجویان کمک نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها