• بررسی تأثیر گرما درمانی بر شدت درد و سرانجام زایمان در زنان نخست زا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 505
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: درد پدیده ای شایع و جزء اجتناب ناپذیر فرآیند زایمان است. تداوم درد و ترس از آن در طی لیبر بر روی سیستم تنفسی، گردش خون، غدد درونریز و سایر اعمال بدن مؤثر است. گرما به عنوان یکی از روش های غیردارویی تسکین درد، باعث کاهش شدت درد و افزایش سازگاری با درد می شود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر گرمادرمانی بر شدت درد و طول مدت زایمان در زنان نخست زای مراجعه کننده به زایشگاه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهر بابل در سال 86-1385  انجام گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، تعداد 64 نفر زائوی شکم اول با حاملگی کم خطر به طور تصادفی در دو گروه گرمادرمانی و مراقبت معمول قرار گرفتند. گروه مراقبت معمول از مراقبت های جاری بخش زایمان و گروه گرمادرمانی، علاوه بر این مراقبت ها، از دیلاتاسیون 4-3 سانتیمتر دهانه رحم تا پایان مرحله اول زایمان از کیسه آب گرم در قسمت تحتانی پشت و در مرحله دوم در قسمت پرینه برخوردار بودند. شدت درد زایمان با استفاده از مقیاس خط کش درد مک گیل و طول مدت مراحل سه گانه زایمان، با استفاده از ساعت دیجیتالی، در دو گروه تعیین شد. نوع زایمان، نوع پارگی پرینه، نمره آپگار نوزاد و وضعیت خونریزی مادر و انقباض و ارتفاع قله رحم یک ساعت اول پس از زایمان در دو گروه تعیین گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و آزمون های t مستقل و مجذور کای و من ویتنی با کمک نرم فزار spss استفاده شد.

    نتایج: یافته ها نشان داد که در مقایسه بین دو گروه، شدت درد مراحل اول و دوم زایمان با p<0.01 و طول مدت مراحل اول و سوم زایمان، با p<0.001 در گروه گرما درمانی کاهش داشت. اما طول مدت مرحله دوم زایمان، نوع زایمان، نوع پارگی پرینه، نمره آپگار نوزاد، وضعیت خونریزی مادر، انقباض رحم و ارتفاع قله رحم یک ساعت اول پس از زایمان در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد گرمادرمانی با کیسه آب گرم بر شدت درد مرحله اول و دوم زایمان و طول مدت مراحل اول و سوم زایمان مؤثر است و هیچ تأثیر سوئی بر نوزاد و مادر ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها