• تأثیر آموزش گروهی مراقبت دوران بارداری بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 687
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آموزش مؤثر در دوران بارداری می تواند نقش بسزایی در کاهش بیماری ها و عوارض، و در نتیجه، ارتقای سلامت مادران داشته باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش گروهی (توسط مدل آموزشی استاندارد) بر روی آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار بود.

    روش ها: این مطالعه از نوع مداخله در عرصه بود که بر روی 60 زن باردار با سن بارداری بین 6 تا 8 هفته صورت گرفت. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه تحت آموزش، طبق پروتکل تهیه شده در واحد سلامت مادران مرکز بهداشت استان اصفهان قرار گرفت و گروه شاهد، آموزش های معمول دوران بارداری را دریافت نمودند. در پروتکل آموزش گروهی مادران باردار، آموزش با توجه به نیازهای سه ماهه های مختلف بارداری برای 14 جلسه طراحی و طرح درس ها آماده گردیده بود. ابزار پرسشگری پرسشنامه بود.

    نتایج: آگاهی در سه ماهه دوم و سوم بطور معنیداری در گروه مورد مداخله بیشتر از گروه شاهد بود و در سه ماهه اول نیز تمایل به معنی داری را نشان می داد. اما برنامه آموزشی بر روی نگرش مادران هیچ تأثیری نداشت و نگرش در گروه مداخله و گروه شاهد هیچ تفاوتی با هم نشان نداد. بر خلاف آن، آموزش تأثیر بسیار خوبی بر عملکرد مادران داشت بطوری که حد اختلاف معنی داری بین گروه شاهد در هر یک از سه ماهه دیده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به ویژگی های خاص مدل آموزش، چنان که طرح به عنوان یک مداخله مستمر در کلیه مراکز بهداشتی- درمانی اجرا شود، می تواند در بهبود کیفی و کمی مراقبت های بارداری اثرگذار باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها