• تأثیر آموزش دستورالعمل های استاندارد کار با داروهای ضدنئوپلاسم بر فرآیند دارو دادن در بخش های شیمی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 696
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: امروزه در سراسر دنیا استفاده از دستورالعمل های ایمنی استاندارد تدوین شده توسط سازمان های مسئول سلامت شغلی، در حین کار با داروهای سایتوتوکسیک الزامی می باشد و پرستاران به دلیل ماهیت شغلی خود، موظف به یادگیری و اجرای دقیق این موارد هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش دستورالعمل های استاندارد بر کیفیت فرآیند دارو دادن در بخش های شیمی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گردیده است.

    روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای است که نمونه های آن را 46 نفر کل جامعه پرستاری شاغل در بخش های شیمی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل داده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، دو پرسشنامه و چهار چک لیست مشاهد های بود که آگاهی و عملکرد نمونه ها را در دو مرحله (قبل و 3 ماه پس از آموزش استانداردهای کار با داروهای ضد نئوپلاسم) مورد مشاهده و مقایسه قرار داده است. اطلاعات از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که در حیطه آگاهی پرسنل از اصول استاندارد دارو دادن، میانگین نمرات قبل و سه ماه بعد از آموزش افزایش چشمگیری داشته است(p<0.001). مقایسه میانگین نمره عملکرد پرسنل بخش های شیمی درمانی در زمینه کاربرد اصول استاندارد آماده سازی دارو، تجویز دارو، ثبت گزارشات و دفع مواد زائد از 8.5±28.79 قبل از آموزش به 5.3±55.44 بعد از آموزش (از نمره کل 86) افزایش داشته که از نظر آماری معنیدار است(p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به خطرات آلودگی های محیطی و آسیب های شغلی ناشی از کار با داروهای ضد نئوپلاسم، آموزش اصول استاندارد دارو دادن در بخش های شیمی درمانی، یک ضرورت محسوب می شود که می تواند موجب ارتقاء کیفیت فرآیند دارو دادن و نهایتأ موجب کاهش خطرات شغلی و عوارض آنها گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها