• بررسی اثربخشی درن همووک در اعمال جراحی تروماتولوژی در ارتوپدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 723
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: استفاده از درن در اعمال جراحی غیرعفونی ارتوپدی بصورت معمول و بدون پایه محکم علمی انجام می گیرد. این مطالعه به منظور بررسی اثربخشی درن همووک در اینگونه اعمال جراحی انجام شد.

    روش کار: در این کارآزمایی بالینی، 141 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان دکتر باهنر کرمان در فاصله زمانی مهر ماه1383  تا اردیبهشت ماه 1384 که باید تحت عمل جراحی تروماتولوژی قرار می گرفتند، بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول (102 زخم)، پس از اتمام عمل جراحی در زخم یک درن همووک گذاشته و در گروه دوم (113 زخم) از گذاشتن درن خودداری شد. در پایان، داده ها با آزمون های t و مجذور کای و توسط نرم افزاری آماری spss 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: در پایان دوره پیگیری، 5 نفر از گروه بدون درن (4.4%) و 2 نفر از گروه با درن (2%) دچار عفونت عمقی شده بودند که تفاوت مشاهده شده بین دو گروه معنیدار نبود. هماتوم شدید (محتاج تخلیه) فقط در یک بیمار از گروه بدون درن اتفاق افتاد. همچنین اگرچه در گروه بدون درن نیاز به مسکن در 48 ساعت اول پس از عمل 70 مورد از گروه بدون درن (61.9%) و 58 مورد از گروه درن دار (56.9%) و نیاز به تعویض پانسمان به علت خیس شدن در 24 ساعت اول 27 مورد از گروه بدون درن (24.5%) و 19 مورد از گروه درن دار (18.6%) افزایش یافته بود ولی تفاوت دو گروه از نظر آماری در هیچ یک از این موارد معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: با توجه به این نتایج به نظر می رسد درن همووک نمی تواند در جلوگیری از درد پس از عمل، خونریزی از زخم در 24 ساعت اول، جلوگیری از تشکیل هماتوم و عفونت پس از عمل در یک سال اول پس از اعمال جراحی تروماتولوژی در ارتوپدی مؤثر باشد. نیاز به مطالعات وسیع تر در این زمینه کاملاً محسوس است و تا آن زمان استفاده از درن گزینه معقولانه ای به نظر می رسد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها