• بررسی آزمایشگاهی نشت آپیکالی پس از آماده سازی کانال با کاربرد rc prep

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 773
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    مقدمه: امروزه با گسترش کاربرد سیستم های چرخشی جهت آماده سازی کانال، مصرف مواد چلاتور از جمله rc-prep نیز بعنوان لغزنده کننده کانال جهت تسهیل شکل دهی کانال افزایش یافته است. با توجه به اهمیت برقراری سیل آپیکالی و اثر احتمالی کاربرد اینسترومنت ها و مواد بر اندازه تنگه آپیکالی، هدف از این مطالعه بررسی اثر کاربرد rc-prep بر میزان نشت آپیکالی کانال بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی 66 دندان تک ریشه کشیده شده انسان با آپکس بسته و حداقل انحنا و با قطر یکسان انتخاب شدند، تاج دندان ها قطع شد به طوری که طول آنها یکسان شود. دندان ها به 3 گروه آزمایشی a,b,c (هر گروه 20 دندان) و گروه های کنترل مثبت d و کنترل منفی e )هر گروه 3 دندان) تقسیم شدند. طول کارکرد کانال ها با فاصله 1 میلیمتر از آپکس تعیین شد. کانال ها به شرح زیر آماده سازی گردیدند.

    گروه a: کانال ها با فایل k به روش stepback و تا شمارۀ 40 آماده سازی شدند. فایل ها در هر بار کاربرد آغشته به rc-prep  شدند و کانال ها با محلول شستشوی هیپوکلریت سدیم 2.6% با حجم 5 میلی لیتر شستشو شده و سپس با گوتاپرکا و سیلر ah26 به روش تراکم جانبی پرشدند.

    گروه b: با روش گروه a آماده سازی شد با این تفاوت که از rc-prep استفاده نشد.

    گروه c: روش کار مشابه گروه a، با این تفاوت که شستشو دهنده نرمال سالین بود.

    گروه e (کنترل منفی) مشابه گروه  a آماده شد و در گروهd  (کنترل مثبت) کانال ها پرنشد و تاج دندان های آزمایشی و کنترل منفی با گلاس آینومر سیل شد، سپس تمام سطوح دندان ها بجز گروه d تا 2 میلیمتری انتهای ریشه با 2 لایه لاک ناخن پوشانده شد .دندانها به مدت 24 ساعت در انکوباتور و حرارت °37 و رطوبت 100% قرار گرفت تا سیلر سخت شود. سپس به مدت دقیقه با سرعت 3000 دور در دقیقه در جوهر هندی 10% سانتریفوژ شده و بدنبال آن تا 72 ساعت نیز در رنگ غوطه ور شدند .دندان ها در پلی استر مانت شده و برش طولی داده شدند و نفوذ رنگ با استریومیکروسکوپ بر حسب دهم میلی متر اندازه گیری شد. نتایج با تست  duncan, anova آنالیز آماری شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد بین سه گروه تحت بررسی از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود داشت (p=0.011)، که این اختلاف بین گروه b(بدون + rc prep) c, (rc prep نرمال سالین) بود (p=0.008) و ریزنشت در گروه c کمتر بود. اما بین گروه b, a همچنین c, a اختلاف معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: کاربرد rc-prep بعنوان یک ماده لغزنده کننده و یا چلاتور تاثیری در میزان نشت آپیکالی نداشته و استفاده از آن همراه اینسترومنت ها برای تسهیل آماده سازی کانال مفید خواهد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها