• بررسی اثر شکل کام و ضخامت بیس رزین اکریلی بر استحکام خمشی پروتزهای کامل فک بالا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 585
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: شکستن بیس آکریلی پروتزهای کامل مشکل شایعی است که اغلب در فک بالا به وقوع می پیوندد. از آنجا که نیروهای وارد بر پروتز در دهان معمولاً از نوع خمشی است، در این بررسی، تأثیر شکل کام و ضخامت رزین اکریلی بر استحکام خمشی بیس پروتز مورد مطالعه قرار گرفته است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی - آزمایشگاهی تعداد 48 کست گچی در سه گروه کام کم عمق، متوسط و عمیق تهیه شد و در هر گروه نیمی از بیس ها با ضخامت یک لایه موم و نیمی دیگر با دو لایه موم بیس پلیت تهیه و پس از اکریل گذاری با اکریل اکروپارس، تعداد48  بیس اکریلی ساخته شد. سپس بیس ها تحت بارگذاری دستگاه دار تک قرار گرفتند و استحکام خمشی آنها محاسبه گردید. یافته های حاصل توسط آزمون های kruskal-wallis, multivariate anova و آزمون تکمیلی mann whitney تجزیه و تحلیل آماری شدند

    یافته ها: مقایسه استحکام خمشی سه شکل مختلف کام با توجه به ضخامت بیس نشان داد که استحکام خمشی بیس های مربوط به کام های کم عمق با دو گروه دیگر تفاوت معنی داری دارد (p<0.001). تفاوت آماری معنی داری بین شکل های متوسط و عمیق کام مشاهده نشد (p=0.503). و میانگین استحکام خمشی بیس های ضخیم تر، نسبت به میانگین استحکام خمشی بیس های نازک تفاوت معنی داری داشت (p<0.001).

    نتیجه گیری: در این بررسی مشخص شد که شکل کام و ضخامت بیس اثر مشخصی بر استحکام خمشی بیس پروتز دارد. در کام های کم عمق که استحکام خمشی از کام های متوسط و عمیق کمتر است می توان با افزایش ضخامت بیس، استحکام خمشی پروتز را بیشتر کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها