• اندازه گیری کلینکی ثبات ایمپلنت به روی آنالیز فرکانس انعکاسی بر روی دو سیستم ایمپلنت iti, astra tech

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 461
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آنالیز فرکانس انعکاسی (rfa)، اندازه گیری کلینیکی ثبات ایمپلنت و اوستئواینتگریشن را میسر می سازد و توسط یک شاخص کمی بنام شاخص ثبات ایمپلنت (isq) که بین 1 تا 100 متغیر است ارایه می شود. در مطالعه حاضر ثبات ایمپلنت در دو سیستم astra tech, iti در دوره التیام مقایسه و فاکتورهای موثر بر آن تعیین شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که مسائل اخلاقی آن مورد تایید کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است، تعداد 14 بیمار سالم کاندید ایمپلنت انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم و در گروه اول تعداد 15 عدد ایمپلنت astra tech و در گروه دوم 15 عدد ایمپلنت iti توسط یک جراح کاشته شد. سپس شاخص isq بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، 1 ماه و 3 ماه و 6 ماه بعد اندازه گیری شد. تحلیل های آماری توسط نرم افزار spss با ویرایش 11.5 با کمک آزمون های آماری t و آنالیز واریانس و نیز همبستگی اسپیرمن در سطح معنی داری p=0.05 انجام گرفت.

    یافته ها: سیستم astra tech شاخص isq بالاتری را در ماه 3 و 6 نسبت به سیستم iti نشان داد (به ترتیب (p=0.018, p=0.001. همچنین میانگین شاخص isq در فک پایین بطور معنی داری بیشتر از فک بالا بود (p=0.001). کیفیت استخوان تاثیر معنی داری روی شاخص ثبات ایمپلنت داشت و همبستگی اسپیرمن نشان داد که قطر ایمپلنت ها با ثبات ایمپلنت رابطه مستقیم و معنی داری دارد (p=0.02).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد ایمپلنت astra tech به شکل معنی داری شاخص isq بالاتری نسبت به ایمپلنت iti در ماه سوم و ششم دارد. همچنین کیفیت استخوان و نوع سیستم و قطر ایمپلنت ثبات و زمان بارگذاری را تحت تاثیر قرار می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها