• بررسی اثر دو تمیز کننده دنچر بر خشونت سطحی و سختی یک نوع آستر نرم سیلیکونی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 569
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تمیزکننده های دنچر که هر روز توسط بیماران استفاده می شوند، می توانند منجر به تخریب آستر گردند؛ هدف این مطالعه تعیین خشونت سطحی و سختی یک نوع آستر نرم سیلیکونی (gc-reline) پس از غوطه ور سازی در محلول کالگن و هیپوکلریت سدیم و یا محلول هیپوکلریت سدیم 1 درصد بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی 63 نمونه دایره ای شکل از آستر نرم سیلیکونی به قطر 14 میلی متر و ضخامت 2 میلی متر برای آزمون خشونت سطحی و 63 نمونه به قطر 31 میلی متر و ضخامت 10 میلی متر برای آزمون سختی تهیه گردیدند. برای هر یک از آزمون ها، نمونه ها در سه گروه مساوی (تعداد=21) قرار گرفتند. هر گروه نیز بر حسب زمان غوطه وری سازی در شوینده به سه گروه زیر تقسیم شدند (تعداد= 7). هر زیر گروه به مدت 1، 30 و یا 60 روز هر روز به مدت 8 ساعت در آب مقطر (w) و یا محلول کالگن + هیپوکلریت سدیم (c) و یا هیپوکلریت یک درصد (h) غوطه ور گردیدند. خشونت سطی با دقتی در حد میکرومتر به وسیله دستگاه profilometer و سختی توسط دستگاه سنجش shore a، ارزیابی و اندازه گیری شدند. برای آنالیز داده ها از آنالیز واریانس دو عاملی و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده گردید.

    یافته ها: در خشونت سطحی و سختی نمونه های سیلیکونی پس از 1، 30 و 60 روز غوطه ورسازی در w تغییری مشاهده نشد، اما در مقایسه با گروه کنترل خشونت سطحی نمونه ها در هر دو تمیز کننده در تمام زمان های مورد بررسی به طور معنی دار افزایش یافته بود (p<0.05). سختی آستر نرم سیلیکونی پس از 1، 30 و 60 روز غوطه ورسازی در c تغییری نیافت، اما بعد از 60 روز غوطه وری سازی نمونه ها در محلول h سختی به طور معنادار افزایش یافته بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: هر دو محلول کالگن+ هیپوکلریت سدیم و هیپوکلریت سدیم یک درصد باعث افزایش خشونت سطحی در آسترهای سیلیکونی شدند، اما این افزایش با قرارگیری در محلول هیپوکلریت سدیم یک درصد زیادتر بود. محلول هیپوکلریت سدیم یک درصد پس از 60 روز باعث افزایش سختی آستر نرم سیلیکونی شد. هر دو تمیز کننده در دیگر زمان های مورد مطالعه تغییری در سختی نمونه ها ایجاد نکردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها