• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 644
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مطالعات نشان دهنده نقش عناصر کمیاب متابولیسم استخوان می باشد. این مطالعه وضعیت روی سرم و ارتباط آن را با اختلالات استخوان (bmd) در بیماران تالاسمی بررسی می نماید.

    روش بررسی: در 131 بیمار مبتلا به β تالاسمی که وابسته به تزریق خون بودند و تمام این بیماران در محدوده سنی 20-10 سال قرار داشتند، سطح سرمی روی با روش (f-aas) flame-atomic absorption spectrophotometry اندازه گیری شد. bmd در مهره های کمری (l1-l4) و گردن استخوان ران توسط روش dexa اندازه گیری شد. میزان دریافت روی از راه تغذیه، همراه با میزان مصرف کلسیم روزانه توسط پرسشنامه های بسامد غذایی ارزیابی شدند و تاریخچه درمان بیماری و داده های دموگرافیک نیز بدست آمد.

    یافته ها: کمبود میزان روی سرم در 84.8% از بیماران دیده شد که از بین این افراد، در 44.7% آنها میزان روی سرم به طور چشمگیری کاهش یافته بود. همچنین 68.7% از افراد در ناحیه کمری 17.6% ,(l1-l4) از افراد در ناحیه گردن ران bmd زیر -2sd داشتند. در دخترانی که سطح سرمی روی به شدت کاهش یافته بود در مقایسه با سایر دختران z score ناحیه کمری (l1-l4) پائین تر بود (3.26- در مقایسه با 2.54-). در دختران با bmd z score زیر 2- در ناحیه گردن فمور سطح سرمی روی به طور چشمگیری نسبت به سایر دختران از 16.4 μg/dl پائین تر بود.

    نتیجه گیری: میزان روی سرم همراه با سطح بسیار پایین دریافت روزانه آن، این مساله را حائز اهمیت می کند که وضع تغذیه بیماران تالاسمیک باید مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها