• بررسی فراوانی hbeag و اندازه گیری ترانس آمینازهای کبدی در افراد hbsag مثبت اهدا کننده خون در سازمان انتقال خون شهر سنندج در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 557
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: ویروس هپاتیت (hbv) b یکی از شایع ترین پاتوژن های مزمن جهان است. بیش از 2 میلیون نفر از مردم جهان با این ویروس مواجه شده اند و 350 میلیون نفر از آنها (5% جمعیت دنیا) ناقل مزمن آن هستند. یکی از شایع ترین راه های انتقال این ویروس، خون و فرآورده های خونی است. به همین دلیل سازمان انتقال خون تمامی فرآورده های خونی را از نظر hbsag کنترل می کند. در افراد ناقل hbv می بایست وضعیت تکثیر ویروسی با استفاده از مارکرهای مناسب از جمله hbeag مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت مثبت بودن و همچنین بالا بودن و همچنین بالا بودن آنزیم های کبدی افراد مبتلا به هپاتیت مزمن شناسایی شده و سپس تحت درمان قرار گیرند. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی hbeag و همچنین بررسی ترنس آمینازهای کبدی در افراد hbsag مثبت و شناسایی افراد مبتلا به هپاتیت مزمن در شهر سنندج بود.

    روش بررسی: این مطالعه مقطعی (توصیفی تحلیل)، و روش انتخاب نمونه سرشماری بود که بر روی 139 فرد hbsag مثبت، اهدا کننده خون در خلال نیمه دوم سال 83 و نیمه اول سال 84 که در گروه سنی 65-18 سال قرار داشتند، انجام شد.

    یافته ها: در گروه مورد بررسی 20 نفر hbeag (14.4%) مثبت بودند و تفاوت معنی داری در جنس مرد و زن مشاهده نگردید. سنجش هزمان ترانس آمینازها نشان دا که 7 نفر (35%) از افراد hbeag مثبت، ast غیرنرمال داشتند 8 ,(p=0.001) نفر (40%) آنها، alt غیرنرمال داشتند (p=0.000). در کل در 7 نفر (35%) از افراد hbeag مثبت، هر دو آنزیم بالاتر از حد نرمال بود. در حالیکه فقط در 7 نفر (5.9%) از افراد hbeag منفی هر دو آنزیم بالاتر از حد نرمال بود (≥47iu/l).

    نتیجه گیری: hbeag مثبت به عنوان یک عامل خطر (risk factor) برای افزایش آنزیم های کبدی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها