• مقایسه اثرات درمانی لوسیون آرتمزیا سایبری 5% با لوسیون کلوتریمازول 1% در درمان تینه آ ورسیکالر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 759
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تینه آ ورسیکالر بیماری شایع قارچی می باشد که برای درمان آن از داروهای موضعی و خوراکی متعددی استفاده شده است. اما با وجود این تنوع دارویی میزان موفقیت درمان کم و بیش مشابه بوده و همچنین میزان عود در تمام موارد، بالا می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه اثر دارویی لوسیون آرتمزیاسایبری با لوسیون کلوتریمازول در درمان تینه آ ورسیکالر انجام گردید.

    روش بررسی: این مطالعه بصورت rct انجام گرفت که 102 بیمار مبتلا به تینه آ ورسیکالر بصورت بلوک راندمایز به دو گروه 1 (گیرنده آرتمزیا سایبری 5%) و 2 (گیرنده کلوتریمازول 1%) تقسیم شدند. گروه 1، 51 نفر و گروه 2 شامل 49 نفر بود (دو نفر از بیماران برای پیگیری بعدی مراجعه نکردند). مطالعه بصورت دو سوکور انجام گردید. هر دو گروه مدت دو هفته تحت درمان قرار گرفتند بعد از دو هفته درمان و همچنین 4 هفته بعد از شروع درمان (2 هفته بعد از قطع درمان) بیماران از نظر بالینی و آزمایشگاهی بررسی شدند و داده های مربوط به هر یک از بیماران در چک لیستی ثبت و در نهایت وارد محیط نرم افزار آماری spss شد و با استفاده از آزمون های استنباطی –t تست مستقل، x2 و تست فیشر تحلیل گردیدند.

    یافته ها: در این مطالعه میزان بهبودی از نظر بالینی در گروه 1 و 2 بعد از دو هفته درمان بترتیب (p=0.05) 65.3% ,86.3% و بهبودی از نظر آزمایشگاهی 92.2% و 73.5 بوده است که تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05). همچنین چهار هفته بعد از شروع درمان (دو هفته بعد از قطع درمان) بهبودی از نظر بالینی در گروه 1، 86.3% و در گروه 2، 59.2% بوده (p<0.01) که دارای تفاوت معنی دار می باشد و از نظر آزمایشگاهی نیز بعد از چهار هفته میزان بهبودی در گروه 1، 96.1% در گروه 2، 65.3 با (p<0.01) تفاوت معنی دار بوده است.

    نتیجه گیری: لوسیون آرتمزیاسایبری در درمان تینه آ ورسیکالر موثرتر از کلوتریمازول می باشد و میزان عود با مصرف این دارو کمتر می باشد لذا می توان از آن بعنوان دارویی موثر در درمان تینه آ ورسیکالر استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها