• مقایسه پراکسیداسیون لیپید پلاسما و فعالت آنزیم آنتی اکسیدان (گلوتاتیون پراکسیداز) گلبول قرمز بیماران دیابتی تیپ 2 و افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 616
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بیماری دیابت ممکن است با عدم تعادل بین تاثیر دفاعی آنتی اکسیدان ها و افزایش تولید رادیکال های آزاد ارتباط داشته باشد. هدف از این مطالعه با توجه به تناقض تعیین تغییرات پراکسیداسیون لیپید پلاسما و فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان گلوتاتیون پراکسیداز گلبول قرمز بیماران دیابتی تیپ 2 شهر گرگان و مقایسه آن با گروه کنترل می باشد.

    روش بررسی: مطالعه از نوع موردی-شاهدی و روش نمونه گیری تصادفی بوده و از 38 بیمار دیابتی تیپ 2 که به کلینیک دیابت مرکز آموزشی درمانی 5 آذر مراجعه نموده اند و 19 فرد سالم که از لحاظ سن و جنس با بیماران دیابتی همسان شده اند برای مطالعه انتخاب گردیدند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون آماری –t استودنت مورد ارزیابی قرار گرفت و داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: سطح پلاسمایی مالون دی آلدئید بیماران دیابتی تیپ 2 (0.80±6.27 نانومول در میلی لیتر) در مقایسه با گروه کنترل (0.98±3.56 نانومول در میلی لیتر) افزایش معنی داری نشان داده است. فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز گلبول قرمز بیماران دیابتی تیپ 2 (78.10±1037.94 واحد در گرم هموگلوبین) در مقایسه با گروه کنترل (74.85±1247.84 واحد در گرم هموگلوبین) کاهش معنی داری نشان داده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها