• مقایسه تظاهرات بالینی و پاراکلینیکی بیماران مبتلا به برونشیت آنتراکوتیک با بیماران مبتلا به copd ناشی از دود سیگار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 1675
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مطالعات انجام شده در کشورهای در حال توسعه نشان داد که مواردی از علائم بیماری های مزمن انسدادی ریه در افرادی دیده می شود که سابقه مصرف سیگار و مواجهه های شغلی و صنعتی در آنها وجود نداشته، اما در برونکوسکوپی های انجام شده در آنها پلاک های آنتراکوز گزارش گردیده است. این مطالعه با هدف مقایسه تظاهرات بالینی و پاراکلینیکی بیماران مبتلا به برونشیت آنتراکوتیک با بیماران مبتلا به copd ناشی از دود سیگار انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه مقطعی بود. جامعه آماری شامل تمام بیمارانی بود که به علل مختلف تحت برونکوسکوپی تشخیصی قرار گرفتند که شامل 170 نفر بود که از بین آنها مشخصات دموگرافیک، تظاهرات بالینی و رادیوگرافیک 40 بیمار که در برونکوسکوپی تشخیص برونشیت آنتراکوتیک داشتند و سابقه تماس با دود چوب و سایر سوخت های حیوانی را داشتند، با 45 بیمار مبتلا به copd که تعریف بالینی، اسپیرومتریک و رادیوگرافیک copd ناشی از سیگار را داشتند و در برونکوسکوپی پلاک آنتراکوز نداشتند و با دود چوب و سایر سوخت های حیوانی تماس نداشتند، مورد مقایسه قرار گرفتند. داده ها پس از جمع آوری، وارد رایانه شد و با استفاده از نرم افزار آماری spss و آمار توصیفی و تست های آماری کای دو، تست دقیق فیشر و  t-testمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: بیماران برونشیت آنتراکوتیک 70% خانه دار، 75% خانم و 80% ساکن روستا بودند. در حالیکه در بیماران %40 ,copd کشاورز، 84.4% مرد و 57.8% ساکن روستا بودند .(p<0.05)  وجود علائم بالینی سرفه، هموپتیزی، تعریق و کاهش وزن در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. بیشترین یافته رادیولوژیک در بیماران برونشیت آنتراکوتیک انفیلتراسیون ریه (77.5%)، درگیری ریه راست (67.5%) و کدورت رتیکولار ریه (40%) بود و در بیماران copd بیشترین موارد شامل افزایش مارکینگ برونکوواسکولار ریه (100%)، شواهد پرهوایی (92.5%) و کلسیفیکاسیون ناف ریه (12.5%)  بود. بیشترین یافته ها و پلاک های آنتراکوتیک در برونکوسکوپی بیماران برونشیت آنتراکوتیک در برونش لوبار (94.6%)، برونش اصلی (37.1%) بود و در 36.4% بیماران دفورمیته دیده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه، در بیماران مراجعه کننده با علائم بیماری های مزمن انسدادی که شرح حال مشخصی از ریسک فاکتورهای شغلی و سایر ریسک فاکتورها را ندارند، اخذ شرح حال دقیق از سابقه برخورد با دود چوب و فضولات حیوانی و همچنین زندگی در مناطق روستایی به عنوان ریسک فاکتورهای عمده برونشیت آنتراکوتیک باید مد نظر قرار گیرد.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها