• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 685
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: با توجه به اهمیت ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه ها، مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی احداث کارخانه کمپوست سنندج، پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات با هدف بررسی آثار مثبت و منفی حاصل از احداث کارخانه و ارائه راهکارهای مدیریتی کاهش اثرات سوء زیست محیطی با بهره گیری از روش ماتریس لئوپولد با انجام تغییرات در آن که نوآوری مطالعه بوده انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه ابتدا وضعیت موجود محیط زیست منطقه مورد بررسی قرار گرفت و سپس با تعیین گزینه های ارزیابی با توجه به خواص و نوع آلاینده های پیش بینی شده برای کارخانه مذکور به تفکیک فاز ساختمانی و بهره برداری، اثرات احداث کارخانه کمپوست سنندج بر مؤلفه های زیست محیطی در سه محدوده بلافصل، تحت اثرات مستقیم و تحت اثرات غیرمستقیم و در سه فاصله زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه با توسعه ماتریس لئوپولد و تبدیل آن به ماتریس چهار قسمتی علاوه بر مقدار (اهمیت) و دامنه اثرات، مدت زمان ماندگاری اثرات در محیط نیز به عنوان یک فاکتور مجزا در ارزیابی مورد توجه قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج و دستاوردهای این مطالعه در دو گزینه نه (اجرای پروژه بدون ملاحظات زیست محیطی) و گزینه اجرا (اجرای پروژه با اعمال روش های کاهش اثرات سوء) به تفکیک فاز ساختمانی و بهره برداری بررسی و ارائه گردیده است.

    نتیجه گیری: برآیند اثرات در گزینه عدم اجرای پروژه (253-) برآورد شده است و اجرای پروژه مردود اعلام می گردد و پس از تقلیل اثرات سوء گزینه اجرا با برآیند (351) مورد پذیرش قرار گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها