• بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی، تعیین الگوی پلاسمیدی، پروتئینی و فنوتیپ تهاجمی در بین شیگلا فلکسنری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 983
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: شیگلوزیس نوعی بیماری حاد گوارشی است که توسط گونه های مختلف شیگلا (شیگلا دیسانتریه، شیگلا فلکسنری، شیگلا سونه ای و شیگلا بوئیدی) ایجاد می شود. هدف از این مطالعه، جداسازی، تعیین مقومت آنتی بیوتیکی، الگوی پلاسمیدی، پروتئینی (به کمک روش sds-page) و فنوتیپ تهاجمی در بین شیگلا فلکسنری های جدا شده بر اساس آزمون توانایی اتصال به رنگ کنگو رد بوده است.

    روش بررسی: باکتری های مورد مطالعه بر اساس روش های استاندارد باکتریولوژی و بیوشیمیایی شناسایی شدند. تست تعیین مقاومت دارویی بر اساس روش kirby-bauer انجام شد. استخراج پلاسمید، با روش متلاشی شدن قلیایی انجامئ گرفت. واکنش های سرولوژیکی بر اساس آگلوتیناسیون روی لام هم با آنتی سرم مونو کلونال و هم با آنتی سرم پلی کلونال تعیین شد. سویه هی مهاجم بر اساس توانائی اتصال به رنگ کنگو رد وجود در محیط tsa مشخص شدند.      

    یافته ها: از 350 گونه شیگلای جدا شده، 142 مورئ (40.57%) مربوط به شیگلافلکسنری بود. تعداد افرد مونث و مذکر به ترتیب 41 و 59% بوده است. از 100 باکتری مورد بررسی، 95% به تتراسایکلین، 91.3% به آمپی سیلین، 86% به کوتریموکسازول و 70.3% به سفالکسین، مقاوم بودند. همه باکتری های مورد آزمایش به سیپوفلوکساسین حساسیت نشان دادند. اکثر سویه ها دارای نوارهای پلاسمیدی متعدد از 1 تا 5 نوار پلاسمیدی بوده اند. به طور کلی، 11 الگوی پلاسمیدی در شیگلا فلکسنری های جدا شده در این تحقیق مشخص شد.  

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها