اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه اثرات اتینیل استرادیول و ژنیستئین بر میزان لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم خون موش های صحرایی نر هیپر کلسترولمیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 625
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: استروژن یکی از هورمون های جنسی ماده است که علاوه بر ایفای نقش تولیدمثلی، اثرات مطلوبی بر متابولیسم لیپیدها و لیپوپروتئین های خون دارد و از این طریق سبب کاهش خطر نارسایی های قلبی و عروقی می شود. از سوی دیگر، فیتواستروژن ها گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که اثراتی شبیه استروژن ها دارند. ایزوفلاون ها، معمول ترین شکل فیتواستروژن می باشد که مهم ترین آنها ژنیستئین است. در این بررسی اثرات یک ترکیب فیتواستروژنی به نام ژنیستئین با یک ترکیب استروژنی به نام اتینیل استرادیول مقایسه گردیده است. هدف از این مقایسه بررسی امکان جایگزینی فیتواستروژن ها طی دوران استروژن درمانی به منظور حذف اثرات جانبی ترکیبات صناعی استروژنی است.

    روش ها: ابتدا موش های صحرایی به مدت دو ماه تحت رژیم غذایی پرکلسترول (2 درصد کلسترول و 0.5 درصد اسید کولیک) قرار گرفتند. پس از خونگیری اول و اثبات حالت هیپرکلسترولمی موش های صحرایی به مدت دو ماه دیگر علاوه بر دریافت غذای پرکلسترول با اتینیل استرادیول و ژنیستئین تیمار شدند. پس از پایان دوره دوم آزمایش و تهیه سرم از نمونه های خون، غلظت کلسترول تام، تری گلیسرید،hdl ,ldl , vldl  اندازه گیری شد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    نتایج: بر اساس نتایج بدست آمده از مرحله اول آزمایش رژیم غذایی پرکلسترول سبب افزاش معنی دار میزان کلسترول تام و ldl و بنابراین هیپرکلسترولمی می شود. طبق نتایج حاصل از مرحله دوم آزمایش استفاده از اتینیل استرادیول باعث کاهش معنی دار کلسترول تام و ldl سرم در موش های صحرایی هیپرکلسترولمیک می شود که این کاهش به علت افزایش کاتابولیسم ldl می باشد. اتینیل استرادیول با دوز بکار برده شده در میزان تری گلیسرید، hdl, vldl تغییر معنی داری ایجاد نمی کند. مصرف ژنیستئین به صورت قرص های نیمه خالص تاثیر فاحشی بر میزان لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم خون موش های صحرایی برجای نمی گذارد، زیرا بررسی ها نشان داده است که خاصیت هیپوکلسترولمی ایزوفلاون ها بستگی به ماتریکسی دارد که ایزوفلاون همراه آن است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها