همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثر نیتریک اکساید بر جریان خون پوست در موش های سالم و وابسته به مرفین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 544
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: با توجه به نقش نیتریک اکساید در تنظیم جریان خون پوست در این تحقیق اثر تغییر سطح نیتریک اکساید - با تزریق مهارکننده و نیز پیش ساز تولید نیتریک اکساید (ال-آرژینین) بر جریان خون پوستی پایه در موش های دست نخورده با (l-name) نیتریک اکساید سنتاز موش های وابسته به مرفین مقایسه گردید.

    روش ها: وابستگی به مرفین در موش های صحرایی نر به روش خوراکی ایجاد شد. ثبت جریان خون پوستی با تکنیک جریان سنجی لیزری از کف پای حیوانات صورت گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که تزریق زیر جلدی ال -آرژینین(20 ,10 mg/kg)  جریان خون پوست را در موش های دست نخورده به ترتیب تا%39  و 64% و در موش های معتاد تا 37% و 65% افزایش داد که درصد افزایش در موش های دست نخورده با معتاد تفاوت معنی داری ندارد. تزریق (5 ,1 mg/kg) l-name باعث کاهش جریان خون پوست در موش های دست نخورده به ترتیب تا 35% و 58.7% و در موش های معتاد تا 29.1% و 60.5% شد که درصد کاهش، اختلاف معنی داری با هم نداشت. زمانی که ابتدا l-name و سپس ال -آرژینین تزریق شد، l-name توانست در موش های دست نخورده و وابسته به یک اندازه اثر ال-آرژینین را مهار کند.

    نتیجه گیری: این یافته ها پیشنهاد می کنند ک ه تغییر سطح نیتریک اکساید پایه سبب تغییر جریان خون پوست موش های دست نخورده و وابسته می شود و سطح این تغییرات در حیوانات وابسته با دست نخورده تفاوتی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها