• بررسی درماتوفیتوزیس در مراجعین به درمانگاه پوست بیمارستان بوعلی سینا قزوین؛ 83-1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 609
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: درماتوفیتوزیس یک بیماری شایع جلدی قارچی است که انتشار جهانی داشته و از نظر بهداشتی مهم است. جهت کنترل درماتوفیتوس بایستی به اکولوژی و چگونگی ایجاد آن توجه نمود.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی در خلال یک دوره 12 ماهه (از اسفند ماه سال 1382 الی اسفند ماه سال 1383) 341 بیمار مشکوک به درماتوفیتوزیس با استفاده از روش نمونه برداری از مو و پوست و ناخن و دیدن نمونه شفاف شده با هیدروکسید پتاسیم (koh) به طور میکروسکوپی و کشت نمونه بر محیط سابورو دکستروز آگار توأم با سیکلوهگزامید و کلرامفنیکل  (scc)مورد بررسی قرار گرفتند. در بعضی موارد برای تشخیص درماتوفیت های جداشده از تست های افتراقی چون اوره، سوراخ کردن مو، کورن میل آگار استفاده شد.

    یافته ها: تعداد 116 مورد (34 درصد) درماتوفیتوزیس تشخیص داده شد. کچلی کشاله ران با 31.9 درصد بیشترین مورد و بعد به ترتیب کچلی بدن با 20.7 درصد، کچلی پا 19 درصد، کچلی ناخن 11.2 درصد، کچلی کچلی صورت 7.7 درصد، کچلی دست 5.2 درصد و کچلی سر 4.3 درصد بدست آمد. درماتوفیتوزیس در جنس مذکر بیشتر از جنس مؤنث بود و درماتوفیت انسان دوست اپیدرموفیتون فلوکوزوم بیشتر (32.8 درصد) از درماتوفیت های دیگر سبب کچلی شده بود.

    نتیجه گیری: اپیدرموفیتون فلوکوزوم، شایع ترین عامل درماتوفیتوزیس در شهر قزوین بوده و شایع ترین نوع بالینی درماتوفیتوزیس نیز کچلی کشاله ران می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها