• تشخیص ژنوم هلیکوباکتر پیلوری در سنگ های کیسه صفرا با استفاده از روش multiplex-pcr

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 528
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: تحقیقات اخیر حاکی از احتمال وجود یک ارتباط بین عفونت ناشی از بعضی از اعضاء هلیکوباکتر و تشکیل سنگ کیسه صفرا می باشند. هدف از این تحقیق تشخیص باکتری هلیکوباکتر در سنگ های کیسه صفرای بیماران مبتلا به بیماری های دستگاه صفراوی بوده است.

    مواد و روش ها: سنگ های صفراوی و نمونه های مایع صفرای 33 بیمار با تست های اوره آز سریع، کشت و واکنش زنجیره ای پلیمراز چندتایی (multiplex-pcr) که بر اساس دو ژن 16s rrna و ایزوسیترات دهیدروژناز برای تشخیصِ به ترتیب جنس هلیکوباکتر و گونه هلیکوباکترپیلوری طراحی شد، مورد بررسی قرار گرفتند. این روش pcr همچنین بر روی نمونه های مایع صفرای 40 کیسه صفرای اتوپسی شده و نرمال از نظر پاتولوژی، بعنوان گروه شاهد انجام گرفت.

    یافته ها: در 18.1 درصد از سنگ ها و 12.1 درصد از نمونه های مایع صفرا، ژنوم هلیکوباکترپیلوری با روش pcr تشخیص داده شد. تست های اوره آز سریع و کشت برای کلیه نمونه ها منفی بود. در گروه کنترل با روش pcr ژنوم هلیکوباکتر شناسایی نشد.

    نتیجه گیری: در مجموع در این مطالعه dna هلیکوباکترپیلوری در نمونه های سنگ کیسه صفرای بیماران مشاهده شد، اما در مورد زنده بودن این ارگانیسم در این نمونه ها اطمینان حاصل نشد. برای آشکار نمودن نقش کلینیکی گونه های هلیکوباکتر در بیماری های کیسه صفرا، مطالعات گسترده تر توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها