• بررسی جراحات و تروپیسم بافتی ویروس آنفلوانزای طیور تحت تیپ h9n2 در ماکیان گوشتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 492
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: ویروس آنفلوانزای طیور تحت تیپ (h9n2) علاوه بر ایجاد خسارات اقتصادی زیاد در صنعت طیور کشورهای منطقه خاورمیانه، از نظر بهداشت عمومی نیز دارای اهمیت می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی اثرات پاتولوژیک ویروس آنفلوانزا تحت تیپ (h9n2) در اندام های مختلف ماکیان گوشتی و ردیابی آنتی ژن ویروس در این اندام ها است.

    مواد و روش ها: تعداد 50 قطعه جوجه گوشتی یک روزه نژاد راس در دو گروه (آزمایش و شاهد) تقسیم و در روزهای 1، 2، 4، 6، 8 و 11 پس از تلقیح ویروس، عیار پادتن اختصاصی تحت تیپ (h9n2) در سرم آن ها تعیین و سپس اقدام به نمونه برداری از بافت های نای، ریه، کلیه، طحال، تیموس، بورس فابریسیوس، دوازدهه، پانکراس، کبد و مغز جهت انجام مطالعات هیستوپاتولوژی و ایمونوفلورسانس گردید.

    یافته ها: میانگین عیار آنتی بادی در جوجه های گروه آزمایش در روزهای ذکر شده به ترتیب 3، 2.4، 1.7، 3.3، 4.2 و 5.6 و در جوجه های گروه شاهد به ترتیب 3، 2.7، 2.34، 1.8، 1.24 و 0 بود. تراکئیت، پنومونی، نفریت، هیپرپلازی لنفوئید در طحال و دوازدهه، تخلیه لنفوسیتی در تیموس، آتروفی لنفاوی در بورس فابریسیوس، ارتشاح لنفوسیتی و واکوئوله شدن سلول ها در پانکراس از یافته های هیستوپاتولوژی بودند. حضور آنتی ژن ویروس در بافت های نای، ریه و کلیه جوجه های تلقیح شده با استفاده از تکنیک ایمونوفلورسانس غیر مستقیم به اثبات رسید.

    نتیجه گیری: ویروس آنفلوانزای طیور تحت تیپ (h9n2) ویروسی کم بیماری زا است که در ماکیان ویژگی اپی تلیوتروپیک دارد و دارای تمایل بافتی نسبت به دستگاه تنفس (پنوموتروپیک) و کلیه جوجه (نفروتروپیک) می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها