• بررسی همبستگی بین تماشای تلویزیون و ویدئو با رفتارهای خشونت آمیز در دانش آموزان پسر دوره راهنمائی و متوسطه شهرستان پاکدشت در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 565
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: تحقیقات نشان می دهد احتمال دست زدن به رفتارهای خشونت آمیز متعاقب تماشای فیلم های خشن افزایش می یابد. با توجه به گسترش شبکه های تلویزیونی و توزیع انواع فیلم های ویدئوئی و دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به آنها، بررسی همبستگی تماشای تلویزیون و ویدئو با بروز برخی رفتارها، هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی  مقطعی، 604 دانش آموز پسر کلاس دوم راهنمائی و اول متوسطه شهرستان پاکدشت که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، در مورد فراوانی تماشای تلویزیون و ویدئو و همچنین رفتارهای خشونت آمیز مثل زد و خورد و دعوا، حمل سلاح (مانند چاقو و زنجیر) و زورگوئی به سایر دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: دانش آموزان متوسطه بطور معنی داری ساعات بیشتری از روزهای هفته و تعطیل را به تماشای تلویزیون و ویدئو اختصاص داده بودند. همبستگی مثبت و معنی داری بین میزان ساعات تماشای این وسایل با رفتارهای خشونت آمیز وجود داشت و دانش آموزانی که با خود سلاح حمل می کردند بطور معنی داری بیشتر از سایرین زورگوئی کرده بودند (p<0.01).

    نتیجه گیری: با توجه به اهمیت مرحله نوجوانی در یادگیری رفتارهای اجتماعی، ضرورت کنترل بیشتر والدین و مربیان در استفاده از محصولات تصویری که دانش آموزان نوجوان تماشا می کنند، توصیه می شود. همچنین توجه بیشتر مسئولان فرهنگی به جلوگیری از تهیه و ارائه فیلم های حاوی صحنه های خشونت آمیز پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها