• بررسی رابطه اسیدهای چرب غشای گلبول قرمز و لیپیدهای پلاسما با شدت بالینی بیماری رتینیت پیگمانته

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 528
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: رتیتیت پیگمانته (rp) نوعی دیستروفی ارثی شبیکه می باشد که سبب از بین رفتن فتورسپتورها و رسوب رنگدانه های شبکیه قابل رویت در معاینه فوندوس می گردد. سطوح پایین اسیدهای چرب غشای گلبول های قرمز مانند دوکوزاهگزاانوئیک اسید (dha) در رتینیت پیگمانه ممکن است در علمکرد سیستم بینایی مبتلایان موثر باشد. هدف این مطالعه تعیین سطح اسیدهای چرب غشای گلبول های قرمز و سطوح پلاسیمایی لیپیدهای بیماران مبتلا به rp و تعیین ارتباط این دو متغیر با شدت بیماری افراد می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 35 مرد و 16 زن با میانگین سنی 35.7 سال مورد بررسی قرار گرفتند. اسیدهای چرب گلبول قرمز (dha) و لیپیدهای پلاسما و همچنین میدان و حدت بینایی افراد مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: بین میدان بینایی و حدت بینایی با میزان dha غشای گلبول قرمز رابطه آماری معنی داری وجود داشت (p<0.05). با این حال رابطه آماری معنی داری بین میزان لیپیدهای پلاسما (غیر از کلسترول تام) با میدان بینایی و حدت بینایی یافت نشد (ns).

    نتیجه گیری: این تحقیق ارتباط آماری معنی داری را بین شدت بیماری رتینیت پیگمانته و اسیدهای چرب غشای گلبول قرمز (dha) نشان داد که می تواند به عنوان پایه ای برای تحقیقات بیشتر در مورد نقش dha در پاتوژنز بیماری rp باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها