اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • الگوی مصرف مواد در معتادان گمنام

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 434
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: شناسائی الگوی مصرف مواد در جامعه و همه گیرشناسی آن از مهمترین اقدامات لازم جهت ارزیابی، پیگیری و کنترل مصرف این مواد محسوب می گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی سوء مصرف داروها و روشهای مصرف آنها در گروه معتادان گمنام می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، به روش تمام شمار، 300 نفر از معتادان مراجعه کننده به یک مرکز درمانی معتادان گمنام شهر تهران (که به صورت در دسترس انتخاب شده بود) شرکت کرده و اطلاعات لازم شامل مشخصات دموگرافیک افراد، وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنان و نوع و نحوه مصرف مواد، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از آنان اخذ و داده های حاصل با استفاده از آزمون مجذور خی مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: 80 درصد از جمعیت معتادان گمنام را مردان و حدود 65.2% از این جمعیت را افراد دارای سنین کمتر از 40 سال تشکیل می دادند. بیش از دو سوم افراد مورد مطالعه دارای مشاغل آزاد بوده و 21.2 درصد از آنان بیکار بودند. 32% از بیماران واجد تحصیلات دانشگاهی و شایعترین مواد مصرفی در افراد مورد مطالعه به ترتیب شامل تریاک (88%)، سیگار (76.7%) و الکل (63%) بوده و 34% افراد مواد را از طریق تزریق مصرف می نمودند. مصرف الکل (p=0.033)، حشیش (p<0.001)، کوکائین (p=0.009) و اکستازی (p<0.001) به طور معناداری در گروه کمتر از 40 سال بیشتر از افراد مسن تر بود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که روند مصرف مواد در قشر جوان و تحصیل کرده و در حال افزایش است. الگوی مصرف در جوانان بیشتر به سمت مواد روانگردان از قبیل کوکائین، حشیش و اکستازی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها