اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی شیوع پوسچر sway back و تغییرات ایجاد شده در وضعیت بخشهای مختلف ستون فقرات، لگن و مفاصل اندام تحتانی در این اختلال پوسچر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 625
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: پوسچر (s.b) sway back یکی از شایعترین انواع اختلال پوسچر معرفی شده است، اما در مورد تغییر راستای مفاصل، اطلاعات محدود و متناقضی وجود دارد. بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی شیوع اختلال پوسچر s.b در زنان جوان و مطالعه کمی راستای مفاصل در این پوسچر می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی مقطعی بر روی 51 نفر از دختران دانشجو بین سنین 34-19 سال که با انتخاب تصادفی ساده از بین دختران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شده بودند انجام شد. به همین منظور، با استفاده از صفحه شطرنجی و امتداد شاقولی، میزان نوسان (جابجایی خطی) لگن اندازه گیری شد و پوسچر افرادی که خط شاقولی با فاصله بیش از 3cm از خلف نقطه میانی محور واسط خار خاصره ای خلفی فوقانی (psis) و خار خاصره ای قدامی فوقانی (asis) عبور می کرد بعنوان پوسچر s.b شناسایی شد. سپس مقدار شیب لگن به کمک شیب سنج لگنی و زاویه کایفوز و لوردوز توسط خط کش قابل انعطاف و راستای مفاصل مچ، زانو و هیپ به وسیله گونیامتر اندازه گیری شد.

    یافته ها: میانگین لوردوز افراد در پوسچر s.b بیش از افراد نرمال بود (p=0.004) و میزان کایفوز و تیلت قدامی لگن در افراد این گروه گرچه بیش از افراد گروه نرمال بود ولی از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت (p>0.05). همچنین مفاصل ران و زانو در پوسچر s.b به سمت فلکسیون سوق پیدا کرده بود و مچ پا دورسی فلکسیون نشان می داد که مقدار دورسی فلکسیون با میزان نوسان لگن ارتباط معنی دار مستقیم داشت. شیوع این بد شکلی در افراد مورد مطالعه 39.2% و بیش از اختلالات دیگر ستون فقرات بود.

    نتیجه گیری: مشاهدات این تحقیق نشان داد که s.b شایعترین دفورمیتی ستون فقرات در زنان جوان جامعه ماست. همچنین نشان داد که با وجود افزایش لوردوز، امتداد مفاصل اندام تحتانی، ناحیه توراسیک و شیب (تیلت) لگن نسبتا طبیعی باقی می ماند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها