همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بهبود عملکرد حرکتی نخاع به دنبال پیوند سلول های استرومای مغز استخوان در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 511
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: گروه های تحقیقاتی متعددی در سراسر دنیا در حال مطالعه پیوند انواع سلول ها و بافت ها به عنوان یک روش درمانی مناسب برای آسیب های سیستم عصبی می باشند. در پژوهش حاضر اثر پیوند سلول های استرومایی مغز استخوان (bmsc) با استفاده از ژل فوم در بهبود حرکتی موش صحرایی بالغ، پس از قطع نیمه نخاع در سطح مهره t13 بررسی شد.

    روش بررسی: پنج گروه موش صحرایی بالغ با انتخاب ساده تصادفی و به روش تجربی و مداخله ای مورد بررسی قرار گرفتند. در نخاع گروه اول یا کنترل هیچ دستکاری صورت نگرفت. در گروه های دوم تا پنجم نیمی از نخاع قطع شد، در گروه دوم هیچ درمانی انجام نشد، در گروه سوم ماده ژل فوم حاوی محیط کشت به محل قطع پیوند شد، در گروه چهارم علاوه بر پیوند ژل فوم سلول های bmsc هم به محل قطع تزریق گردید و در گروه پنجم ژل فوم آغشته به bmsc پیوند زده شد. سلول های bmsc از مغز استخوان موش صحرایی به دست آمد. در همه گروه ها در روز اول و در پایان هفته های اول تا پنجم بعد از جراحی تست حرکتی bbb انجام شد و پس از پایان هفته پنجم قطعات نخاعی l4-l6 برای مطالعات شمارش سلولی مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین نمره تست حرکتی در گروه کنترل هیچ تغییری نداشت ولی میانگین نمرات این تست در گروه های دوم تا پنجم با گذشت زمان افزایش داشت. همچنین نتیجه شمارش نرون های حرکتی در نیمه قطع شده نخاع نسبت به نیمه سالم نشانگر کاهشی برابر با 0% در گروه اول، 64.6% در گروه دوم، 64.6% در گروه سوم، 47.9% در گروه چهارم و 53.5% در گروه پنجم بود. نتایج کمی هر دو روش (تست حرکتی و شمارش سلولی) اختلاف معناداری را بین گروه های چهارم و پنجم با دیگر گروه ها نشان داد که موید نقش موثر bmsc در بهبود عملکرد نخاع است (p<0.01 ,p<0.05). عدم اختلاف معنادار میان گروه های دوم و سوم نشان داد که ژل فوم به تنهایی نمی تواند در بهبود عملکرد حرکتی نخاع موثر باشد.

    نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که سلول های bmsc با استقرار در محل ضایعه موجب بهبود عملکرد حرکتی نخاع می شوند و ژل فوم پیوندی نیز داربستی را در محل ضایعه می سازد که سلول های bmsc روی آن مستقر می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها