اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه توانایی های تعادلی در بیماران مبتلا به فلج نیمه راست یا چپ بدن ناشی از سکته مغزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 554
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: ارتقاء سطح استقلال فردی بیماران فلج نیمه بدن، بخصوص در حفظ تعادل از اهداف عمده توانبخشی می باشد. با توجه به اینکه محل ضایعه مغزی در بیماران همی پلژی راست و چپ و همچنین عملکرد نیمکره های راست و چپ مغز متفاوت می باشد، هدف این مطالعه مقایسه توانایی های تعادلی در این گروه از بیماران بوده است.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی مقایسه ای بر روی 30 بیمار مبتلا به سکته مغزی که به بیمارستان بقیه ا... (عج) مراجعه کرده و شامل گروه بیماران فلج نیمه راست بدن (16 بیمار) و گروه بیماران فلج نیمه چپ بدن (14 بیمار) بودند انجام شد. محدوده سنی بیماران 58-30 سال بوده و مدت 6 ماه از زمان سکته آنها می گذشت. نمونه ها از موارد در دسترس و به صورت هدفمند و ساده انتخاب و در هر دو گروه، توانایی های تعادلی افراد با استفاده از دو آزمون بالینی مقیاس تعادلی برگ (b.b.s) و آزمون مایل شدن به جلو (f.f.r) ارزیابی و اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون های آماری کولموگراف-اسمیرنوف، تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: اختلاف میانگین نمره کسب شده در آزمون b.b.s توسط دو گروه معنی دار بوده (p<0.05) و میانگین نمرات گروه همی پلژی راست (38.36) بیشتر از میانگین نمرات گروه همی پلژی چپ (28.90) بود، در صورتی که در آزمون f.f.r اختلاف میانگین نمرات دو گروه با همدیگر معنی دار نمی باشد (p=0.841).

    نتیجه گیری: مطابق نتایج بدست آمده، تعادل خصوصا از نوع داینامیک آن با سمت درگیر رابطه مستقیم دارد، در حالیکه در تعادل استاتیک چنین چیزی صادق نمی باشد و می توان مطابق نتایج این تحقیق برنامه توان بخشی مناسبی را جهت بهبود تعادل این بیماران در نظر گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها