همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • تعیین فراوانی علائم عصبی حسی و حرکتی در 309 بیمار دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت همدان در سال 1378

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 587
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: دیابت یک بیماری شایع است که در تمام جوامع دیده می شود. این بیماری، دسنگاه های مختلف بدن از جمله سیستم عصبی را درگیر می کند. اصولا عوارض دیابت روی سیستم عصبی غیرقابل برگشت و ناتوان کننده است. در این مطالعه، بیشتر روی شناسایی علائم عصبی دیابت به خصوص عوارض حسی و حرکتی تلاش شده است، تا شاید با شناسایی آنها و مقایسه با آمارهای جهانی بتوان نسبت به تشخیص و کنترل سریع آن اقداماتی انجام داد.

    روش تحقیق: در این مطالعه که یک مطالعه توصیفی است، ابتدا 309 بیمار مبتلا به دیابت  که در مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی همدان دارای پرونده بودند، انتخاب شدند. بر اساس اطلاعات مورد نیاز، فرعی تهیه و با توجه به معاینه دقیق سیستم عصبی، برای هر بیمار تکمیل شد، در نهایت، اطلاعات جمع آوری شده، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    نتایج: در بررسی مشخص شد که بیشترین شکایت حسی، احساس گزگز و سوزش و بیشترین شکایت حرکتی، پارزی در اندام هاست. این عوارض بیشتر در گروه سنی 50 سال به بالا مشهود بود که بیش از 5 سال از زمان تشخیص دیابت آنها گذشته بود.

    نتیجه نهایی: از آنجا که دیابت یک بیماری همراه با عوارض متعدد از جمله نوروپاتی است که می تواند باعث ناتوانی بیمار شود، شناسایی این عوارض و زمینه های ایجاد آن می تواند در جلوگیری از بروز آنها و در نهایت، ایجاد زندگی بهتر برای بیماران دیابتی کمک کننده باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها