• اثر عصاره گیاهی خار مریم بر یادگیری و تغییرات بافت شناسی هیپوکامپ موش های صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 634
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: سیلیمارین از دانه گیاه خار مریم استخراج می شود و خواص حفاظت کننده کبدی، ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی و استروژنیک دارد. استروژن نیز سبب افزایش و تسهیل میزان یادگیری می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره گیاهی خار مریم بر یادگیری و تغییرات بافت شناسی هیپوکامپ زاده های نر موش صحرایی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 1385 در دانشگاه اراک انجام شد. موش های صحرایی از روز 7 بارداری و نوزادان آنها تا 4 هفته پس از تولد در دوز 180 میلی گرم بر کیلوگرم (گروه تجربی 1) و 90 میلی گرم بر کیلوگرم (گروه تجربی 2)، سیلیمارین را از طریق گاواژ دریافت کردند. گروه شم محلول سالین و گروه شاهد بدون تیمار آب و غذای معمولی دریافت کردند. هر گروه شامل 6 موش بود. ارزیابی یادگیری و حافظه به وسیله دستگاه شاتل تعیین و تراکم نورون ها در ناحیه هیپوکامپ با استفاده از روش های بافت شناسی انجام شد. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل شدند.

    یافته ها: مدت زمان ماندن در قسمت روشن در هر دو گروه تجربی، بیشتر از گروه های شاهد بود (p<0.05). میانگین سلول های پیرامیدال در ناحیه شاخ آمون (ca1) هیپوکامپ به ترتیب در گروه های تجربی (p<0.05, p<0.01) 2, 1 و سلول های گرانولار در ناحیه شکنج دندانه ای هیپوکامپ در گروه های تجربی (p<0.05, p<0.001) افزایش معنی داری را نشان دادند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها سیلیمرین باعث افزایش حافظه و یادگیری می شود که اثرات آن وابسته به دوز است. این داده ها ممکن است زمینه ای برای استفاده سیلیمارین در  درمان بیماری های اختلال حافظه و شناختی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها