• میزان انطباق مراکز دندان پزشکی دولتی تهران با معیارهای مطلوب کنترل عفونت و عوامل موثر بر آن (1385)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 571
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: سیستم های دندان پزشکی باید معیارهایی برای کنترل عفونت داشته باشند. هر چه این معیارها کامل تر باشند، وضعیت سیستم مطلوب تر خواهد بود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین میزان انطباق مراکز دندان پزشکی دولتی جنوب و جنوب غرب تهران با معیارهای مطلوب از نظر شاخص های کنترل عفونت و عوامل موثر بر آن انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی که در سال 1385 انجام شد، تمام 74 مرکز دولتی جنوب و جنوب غرب تهران با یک فهرست وارسی شامل 10 محور و 141 شاخص کنترل عفونت از طریق مشاهده مستقیم بررسی شدند. وضعیت مراکز در سه دسته مطلوب، متوسط و زیر حد انتظار رتبه بندی شد. درجه مطلوب بودن آنها با 10 عامل موثر فرضی مورد آزمون قرار گرفت. داده ها با آزمون های آماری تی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: از 74 مرکز مورد مطالعه، 40 مرکز در جنوب شهر تهران، 24 مرکز در شهر ری و 10 مرکز در اسلام شهر، بودند که مطلوب بودن معیارهای آنها در حد متوسط و به ترتیب 56.3%، 52.5%، 60.1% بود. در مجموع 12 مرکز (16.2%) در دسته زیر حد انتظار، 60 مرکز (81.1%) در دسته متوسط و فقط 2 مرکز (2.7%) در دسته مطلوب قرار داشتند. متخصص بودن دندان پزشکان، عضویت آنها در هیات علمی دانشگاه و مستقر بودن مراکز در بیمارستان های دانشگاهی به صورت معنی داری در گرایش مراکز به سمت مطلوبیت نقش داشتند (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، نظارت و رفع مشکلات مراکزی که زیر حد انتظار برای معیارهای مطلوب بودند، توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها