• بررسی فعالیت ضدمیکروبی لاکتوباسیلوس کازئی و اسیدوفیلوس بر علیه میکروارگانیسم های شایع در عفونت های بیماریستانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 499
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: بحث مقاومت آنتی بیوتیکی در درمان عفونت های بیمارستانی یکی از مباحث مطرح دنیاست که سالانه گزارش های متعددی از روند صعودی آن منتشر می شود. امروزه، استفاده از ترکیب های مترشحه از باکتری های پروبیوتیک به عنوان مهار کننده و ضدباکتری مطرح است. دو سویه لاکتوباسیل کازئی و اسیدوفیلوس موثرترین سویه ها در جذب و حذف کلسترول در شرایط آزمایشگاهی و نمک صفراوی کولیک اسید هستند و فعالیت ضدمیکروبی دارند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین فعالیت ضدمیکروبی لاکتوباسیل کازئی و اسیدوفیلوس بر علیه برخی از باکتری های معمول در عفونت های بیمارستانی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه در سال 1387 در بخش باکتری شناسی دانشکده پزشکی شیراز انجام شد. پس از جداسازی لاکتوباسیل ها از لبنیات محلی در استان فارس، شناسایی اولیه آنها از طریق آزمایش های معمول میکروب شناسی و بیوشیمیایی انجام شد. مقاومت آنتی بیوتیکی هر دو سویه با استفاده از روش انتشار دیسک بررسی شد. سپس از محلول رویی کشت 72 ساعته هر دو باکتری، برای بررسی فعالیت مهارکنندگی آنها بر علیه سویه های استاندارد استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی، کلبسیلا پنومونیا و پسودوموناس آئروژینوزا و باکتری اسپوردارباسیلوس سابتیلیس در دو حالت فعال و غیرفعال به روش انتشار در آگار، استفاده شد.

    یافته ها: لاکتوباسیلوس کازئی به تمام آنتی بیوتیک ها و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به تمام آنتی بیوتیک ها به جز توبرامایسین و وانکومایسین مقاوم بودند. در بررسی خاصیت ضدباکتریایی دو سویه لاکتوباسیل، در اطراف تمام سویه های پاتوژن مورد آزمایش به جز باسیلوس سابتیلیس هاله عدم رشد قابل توجهی مشاهده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، دو سویه لاکتوباسیل مورد آزمایش مقاومت زیادی در مقابل آنتی بیوتیک های معمول خوراکی دارند و محلول رویی کشت آنها نیز فعالیت چشم گیری بر علیه پاتوژن های بیمارستانی به ویژه تحت شرایط اسیدی و تولید آب اکسیژنه دارد. این در حالی است که محلول غیرفعال شده آن فعالیت ضدباکتریایی محدودتری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها