• مقایسه اثرات هیستوپاتولوژیک عصاره مورد و سیلورسولفادیازین 1% بر بهبود زخم سوختگی درجه دوم در موش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 650
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: گیاه مورد (myrtus communis) در طب سنتی مردم شمال ایران جهت درمان سوختگی به کار می رود.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه اثر هیستوپاتولوژیک عصاره متانولی گیاه مورد و کرم سولفادیازین نقره 1% بر بهبود زخم سوختگی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی بر روی 100 موش نر سفید صحرایی (در 4 گروه 25 تایی) انجام شد. پس از بی هوشی به صورت یکنواخت در ناحیه پشت تمام موش ها به مساحت 4 سانتی متر مربع سوختگی درجه دوم ایجاد شد. درمان روزانه زخم های سوختگی در چهار گروه با استفاده از پماد عصاره گیاه مورد، پماد پایه مورد، کرم سولفادیازین 1% و نرمال سالین (گروه شاهد) انجام پذیرفت، سپس با تهیه برش های بافتی، تعداد فیبروبلاست ها، نوتروفیل ها و هجوم عروق خونی در روزهای 6، 12، 18، 24 و 30 پس از سوختگی بررسی شدند. داده ها با توجه به نوع توزیع با آزمون های آماری مجذور کای، کروسکال والیس، توکی و anova تحلیل شدند.

    یافته ها: با استفاده از عصاره گیاه مورد تعداد عروق خونی (1.48±9.87) و فیبرولاست (2.2±23.62) بیش تری در محل بهبود سوختگی دیده شد و این اختلاف با بقیه گروه ها معنی دار بود (p<0.001). کرم سولفادیازین نقره 1% توانست تعداد نوتروفیل ها را در یافت افزایش دهد (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها و عوارض کمتر و سهولت دستیابی به عصاره گیاه مورد، استفاده از فرآورده های این گیاه در مطالعه های کارآزمایی بالینی پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها