• اثر کامپوزیت قابل سیلان بر ریزنشت کامپوزیت فشردنی در حفره های نوع دو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 407
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: انقباض پلیمریزاسیون یکی از مهم ترین عوامل موثر در ریزنشت کامپوزیت های فشردنی است و برای کاهش آن از روش های مختلف استفاده می شود که یکی از این روش ها استفاده از کامپوزیت های قابل سیلان است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر کامپوزیت قابل سیلان بر ریزنشت دو نوع کامپوزیت فشردنی در حفره های نوع دو انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 1385 در دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. حفره های نوع دو با ابعاد مشابه در دو سمت مزیال و دیستال 32 دندان سالم پره مولر فک بالا ایجاد شد. دندان ها به طور اتفاقی به دو گروه تقسیم شدند. سمت دیستال دندان های گروه اول با کامپوزیت p 60 و گروه دوم با کامپوزیت solitaire ترمیم شد. سطوح مزیال دندان ها هم توسط لاینر کامپوزیت قابل سیلان از نوع filtek flow همراه کامپوزیت سمت دیستال ترمیم شد. دندان ها پس از کاربرد تغییرات سیکل حرارتی و غوطه وری در متیلن بلو دو درصد، از بعد مزیودیستالی بریده شده و میزان ریزنشت توسط استریومیکروسکوپ با بزرگ نمایی 25x ارزیابی شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و دقیق فیشر تحلیل شدند.

    یافته ها: کامپوزیت قابل سیلان در هیچ کدام از گروه های اول و دوم تفاوت آماری معنی داری  در میزان ریزنشت در دیواره های لثه ای و عمودی موازی پالپ ایجاد نکرد.

    نتیجه گیری: استفاده از کامپوزیت قابل سیلان در میزان ریزنشت ترمیم های نوع دو کامپوزیت فشردنی تاثیری ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها