• تغییرات خونی در بیماران دچار سوختگی های شدید بستری در بیمارستان های سوانح و سوختگی تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 734
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: سوختگی های شدید با تغییرات خونی مهمی همراه هستند که می تواند عوارض نامطلوبی را به دنبال داشته باشند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تغییرات خونی در بیماران دچار سوختگی های شدید بستری در بخش های سوختگی انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی 120 نفر از افراد دچار سوختگی های شدید بستری در بیمارستان های 15 خرداد، توحید و شهید مطهری شهر تهران از سال 1381 تا 1382 از طریق نمونه گیری در دسترس بررسی شدند. در روزهای اول، سوم و هفتم پس از پذیرش بیماران، آزمایش شمارش کامل گلبولی (cbc) انجام شد. آزمایش cbc برای تمام بیماران در روزهای مذکور توسط یک نفر متخصص انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: در روز اول پس از سوختگی افزایش آشکاری در میزان گویچه های سفید وجود داشت که اگر چه در روزهای سوم و هفتم پس از سوختگی کاهش یافت، ولی همچنان بالاتر از مقدار طبیعی بود. مقادیر گویچه های قرمز از روز اول تا هفتم به تدریج کاهش نشان داد. چنین تغییرات مشابهی نیز در میزان هموگلوبین و هماتوکریت مشهود بود. میزان پلاکت های روز سوم نسبت به روز اول ترومبوسیتوپنی آشکاری نشان داد که در روز هفتم دوباره افزایش یافت. رابطه بین تعداد گویچه های سفید و سلول های باند در روز اول و هفتم معنی دار (p=0.001) ولی در روز سوم معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: با توجه به تغییرات مهم خونی طی روند سوختگی به خصوص نوسان در میزان پلاکت ها، پیشنهاد می شود اندازه گیری حجم متوسط پلاکتی (mpv) نیز انجام پذیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها