• رابطه پیشرفت تحصیلی با برون گرایی-درون گرایی و روان نژندی دانشجویان پرستاری شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 767
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان که هوشمندترین افراد جامعه و آینده سازان هر کشوری هستند مهم قابل کاوش است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین رابطه پیشرفت تحصیلی با ویژگی های شخصیتی دانشجویان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در نیمسال دوم سال تحصیلی 79-1378 بر روی 304 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری فاطمه زهرا (س) شیراز انجام شد. جامعه پژوهش با پرسشنامه های جمعیت شناختی و شخصیتی آیزنک ارزیابی شدند و معدل پایان نیمسال تحصیلی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. داده ها با آزمون های آماری t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین نمره در مقیاس برون گرایی 12.91 و در مقیاس روان نژندی 12.1 بود. 25.5 درصد دانشجویان در امر تحصیل ناموفق و 25 درصد موفق و بقیه هم در حد متوسط بودند. رابطه معکوس خطی بین معدل نیمسال تحصیلی با نمره برون گرایی و روان نژندی وجود داشت که تنها در مورد روان نژندی ارتباط معنی دار بود (p=0.045, -0.1171).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، پیشرفت تحصیلی افراد متاثر از وضعیت روانی آنها است. لذا بررسی بیشتر مسائل روانی و شخصیتی دانشجویان و فعال نمودن مراکز مشاوره روانی برای آنها ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها