• مطالعه تطبیقی نظام ملی مراقبت بیماری های عفونی گزارش دادنی در کشورهای منتخب و پیشنهاد الگوی مناسب برای ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 439
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: جمع آوری داده های دقیق، کامل و به موقع درباره بیماری های عفونی به منظور کشف و بررسی همه گیری ها و ایجاد راهبردهای کنترلی مناسب ضروری به نظر می رسد.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه نظام ملی مراقبت بیماری های عفونی گزارش دادنی در کشورهای آمریکا، استرالیا و ایران و پیشنهاد الگویی مناسب برای ایران انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی-مقایسه ای در سال هایی 83-1382 انجام شد. ابزار گردآوری داده های این پژوهش منابع کتابخانه ای، اینترنت، مشاوره با متخصصان داخل و خارج کشور از طریق مصاحبه حضوری و پست الکترونیکی بود. نظام ملی مراقبت بیماری های عفونی گزارش دادنی در کشورهای منتخب از نظر ساختار، انواع داده ها، معیار پذیرش بیماری برای ثبت، فرآیند گردآوری داده ها، روش تحلیل داده ها، روش انتشار و اشاعه اطلاعات، سیستم طبقه بندی بیماری ها، روش کنترل کیفیت داده ها و دستورالعمل ها و خط مشی های محرمانگی اطلاعات بررسی شد.

    یافته ها: مقایسه اجزای نظام ملی مراقبت بیماری های عفونی گزارش دادنی در کشور با کشورهای تحت بررسی، نشان داد که اجزای این نظام در حال حاضر کلیه نیازهای اطلاعاتی را در این زمینه در سطح ملی برآورده نمی کند و جهت بهینه سازی، توسه و تقویت نظام ملی مراقبت منسجم بیماری های عفونی گزارش دادنی و همچنین استفاده موثر از داده ها، لازم است تغییراتی ایجاد شود.

    نتیجه گیری: در این پژوهش الگوی پیشنهادی طی سه مرحله با روش دلفی آزمون شد و در نهایت الگوی مناسبی برای نظام ملی مراقبت بیماری های عفونی گزارش دادنی در کشور ایران ارائه شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها