• عملکرد نهاده های تولید در بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 516
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: در راستای ارتقای بهره وری منابع تولید و استفاده بهینه از آنها، بیمارستان ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید از تجزیه و تحلیل اقتصادی استفاده نمایند.

    هدف: مطالعه به منظور ارزیابی کارایی و عملکرد نهاده های تولید در بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی داده های کارایی و عملکرد نهاده های تولید بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران طی سال های 1371 تا 1381 با استفاده از پرسش نامه تولید جمع آوری و با استفاده از نرم افزار eviews و با بهره گیری از آزمون sur تجزیه و تحلیل شد. شکل تابع تولید از نوع کاب داگلاس بود.

    یافته ها: کشش تولید نهاده پزشکان، پرستاران، تخت فعال و کارکنان پیراپزشک در بیمارستان های مورد مطالعه به ترتیب 0.57، 0.33، 0.24 و 0.07- بود. متغیر مجازی و متوسط مدت اقامت بیماران بستری به ترتیب 0.47 و 0.188- بر تولید بیمارستان های مورد مطالعه تاثیر داشتند و تولید نهایی تمام نهاده ها به غیر از نهاده پیراپزشکان مثبت بود. بازدهی نسبت به مقیاس صعودی در بیمارستان های مورد مطالعه وجود داشت.

    نتیجه گیری: تمام نهاده های تولید به غیر از نهاده پیراپزشکان در این بیمارستان ها در منطقه منطقی تولید قرار داشتند و عملکردشان مطلوب بود. پیشنهاد می شود به منظور افزایش تولید کل، همه نهاده ها به غیر از پیراپزشکان افزایش یابند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها