• شناسایی مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی کودکان دارای والدین مبتلا به سرطان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 527
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: بروز بیماری های مزمن از جمله سرطان در والدین با ایجاد عوارضی در افراد خانواده به خصوص کودکان آنها همراه است که شناسایی این مشکلات در بهبود کیفیت زندگی کودکان، ضروری است.

    هدف: مطالعه به منظور شناسایی مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از سرطان والدین در کودکان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 100 نفر از کودکان 6 تا 12 ساله که یکی از والدین آنها مبتلا به سرطان بود و در سال های 84-1383 به بیمارستان نمازی شیراز مراجعه نمودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها فهرست استاندارد وارسی رفتار کودکان بود که شامل سؤال هایی در ارتباط با مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی مانند ترس، پسرفت، اختلال در خواب، اختلال در ارتباط و عملکرد تحصیلی است که بر اساس وجود یا عدم وجود اختلال و از طریق مصاحبه با والدین انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذورکای، ضریب همبستگی پیرسون و فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: %49 کودکان دچار مشکلات جسمی بودند. در زمینه مشکلات روانی در %37 کودکان ترس، %72 رفتارهای برگشتی و %32 اختلال در خواب مشاهده شد. در مورد مشکلات اجتماعی نیز %63 موارد مشکلات عملکردی، %61 مشکلات ارتباطی و %38 مشکلات تحصیلی داشتند. میان جنس کودک و مشکلات تحصیلی او (p=0.03) بین جنس والدین و بروز مشکلات جسمی (p=0.01) و مدت زمان بیماری والدین با مشکلات جسمی (p=0.01) و رفتارهای برگشتی (p=0.04) کودکان ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان اذعان کرد که هنگام بروز بیماری های تهدید کننده زندگی در والدین، برنامه ریزی در زمینه های مختلف پیشگیری و درمان از طریق آموزش و مشاوره با کودکان و والدین آنها امری ضروری و انکارناپذیر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها