• تاثیر الکتروکانوالسیو تراپی بر ضربان قلب و فشار خون شریانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 561
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: برخی از بیمارانی که برای الکترو کانوالسیوتراپی معرفی می شوند به بیماری های زمینه ای قلبی و پرفشاری خون مبتلا هستند و انجام الکتروکانوالسیوتراپی در آنها با عوارض قلبی همراه است .

    هدف: مطالعه به منظور ارزیابی تغییرات فشارخون شریانی و ضربان قلب در بیماران تحت الکترو کانوالسیوتراپی انجام شد .

    مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1380 در بیمارستان 22 بهمن قزوین بر روی 38 بیمار روانی 21 تا 40 ساله که به الکتروکانوالسیوتراپی نیاز داشتند، انجام شد. بیماران فاقد هر گونه بیماری قلبی و پر فشاری خون بودند و فشار خون و ضربان قلب آنها در سه مرحلۀ پایه، یک دقیقه بعد از القای بی هوشی و بلافاصله بعد از اتمام تشنج ثبت شد. اطلاعات به دست آمده توسط آزمون های paired t, t تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: در مجموع 21 مرد و 17 زن مورد مطالعه، 118 نوبت الکتروکانوالسیوتراپی شدند. میانگین فشار خون پایه 103/65 میلی متر جیوه و ضربان قلب 83 بار در دقیقه، میانگین فشار خون یک دقیقه بعد از القای بیهوشی116/97 میلی متر جیوه و ضربان قلب 104 بار در دقیقه و میانگین فشار خون بلافاصله بعد از اتمام تشنج 119/78 میلی متر جیوه و ضربان قلب 131 بار در دقیقه بود. تغییرات فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و ضربان قلب در سه مرحله مورد مطالعه ازلحاظ آماری معنی دار بود (p<0.0001).

    نتیجه گیری: الکتروکانوالسیوتراپی به طور معمول باعث افزایش فشارخون سیستولیک، دیاستولیک و ضربان قلب می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها