• بررسی ارزش دیاگنوستیک nt-pro bnp در تشخیص نارسایی قلبی در مراجعین با شکایت اصلی تنگی نفس به بیمارستان مدرس در سال 87-1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 738
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به شیوع و روند رو به افزایش مراجعه بیماران با تنگی نفس و ابتلای آنها به نارسایی قلبی، در دسترس نبودن همیشگی اکو خصوصاً در مراقبت اولیه، عدم امکان انجام دقیق اکوکاردیوگرافی در بعضی شرایط جسمانی بیمار و مطرح شدن مارکر nt-probnp در تشخیص نارسایی قلبی در این افراد، این تحقیق به منظور تعیین ارزش تشخیصی nt-probnp نسبت به اکوکاردیوگرافی در تشخیص نارسایی قلبی در بیمارستان شهید مدرس در سال 87-1386 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی از نوع تشخیصی در بیماران با شکایت اصلی تنگی نفس انجام شد.میزان مارکر nt-probnp سرم با روش elecsys تعیین و بر اساس سن بیمار مطابق استاندارد کتاب مرجع به دو دسته مثبت و منفی تقسیم شد. سپس افراد برای تشخیص قطعی نارسایی قلبی تحت اکوکاردیوگرافی به روش tissue doppler, simpson قرار گرفتند، در نهایت ارزش اخباری مثبت و منفی nt-probnp نسبت به اکوکاردیوگرافی تعیین و با آزمون نسبت ها مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: تحقیق در 100 بیمار واجد شرایط انجام شد. سن آنها 59±11.8 بود که 70% آنها مرد بودند. ارزش اخباری مثبت برابر 84%، ارزش اخباری منفی برابر 70.4%، مثبت کاذب 16% و منفی کاذب 29.5% بود. specificity=%77 sensitivity=%78 و کارآیی کلی تست 78% محاسبه شد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد مارکر nt-probnp تست خوبی جهت screening می باشد و در کنار معیارهای کلینیکی ارزش دیاگنوستیک قابل قبولی دارد. بهتر است که مطالعات جامع تر با استفاده از کیت ها و روشهای آزمایشگاهی دقیق تر و بازبینی مجدد cut point خصوصاً برای جامعه ایرانی و با در نظر گرفتن پارامترهای دیگری غیر از سن در تعیین cut point انجام شود باشد تا بتوان روش سریع، آسان و مقرون به صرف های را در مراقبت اولیه به کار برد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها