• شیوع علائم آسم در ایران بر اساس فراتحلیل مطالعات کشوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 589
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: اپیدمیولوژی آسم و آلرژی به علت افزایش شیوع و شدت و نیز تاثیرات اجتماعی و اقتصادی آنها بر سیستم های ارایه دهنده خدمات سلامتی مورد توجه و حایز اهمیت است. این فراتحلیل به منظور برآورد شیوع علایم آسم در کشور انجام گرفت.

    روش بررسی: پس از جستجوی اینترنتی، از مجموع 142 مقاله، پایان نامه و گزارش تحقیق در کشور، 21 مقاله و نتایج پژوهش که در فاصله سال های 1378 تا 1383 به انجام رسیده و منتشر گردیده بود، انتخاب گردید. از این تعداد، 10 مقاله در مجلات نمایه سازی شده بین المللی و 9 مقاله در مجلات معتبر دانشگاهی داخلی چاپ شده بودند و 2 مقاله در سایت های دانشگاهی بود. تمامی مطالعات در اطفال با پروتکل استاندارد جهانی isaac انجام شده بود. از این تعداد، دو مطالعه مربوط به افراد بالای 20 سال بود که در فراتحلیل وارد نشد، اما میانگین وزنی آنها محاسبه گردید. نتایج مطالعات با نرم افزار ncss تحلیل شد. برای نشان دادن نتایج فراتحلیل از forest plot و برای بررسی تورش انتشار از funnel plot استفاده گردید.

    یافته ها:در مجموع 19 مطالعه روی افراد زیر 18 سال کشور، 61076 نفر با روش isaac بررسی شده بودند که نتایج از 2.7 درصد مربوط به کرمان تا 35.4 درصد مربوط به تهران متغیر بود. میانگین شیوع علائم آسم در کل کشور، 13.14 درصد (فاصله اطمینان 95 درصد: 16.30-9.97 درصد) به دست آمد.

    نتیجه گیری: با توجه به اطلاعات در دسترس به نظر می رسد شیوع علائم آسم در کشور بالاتر از میانگین های جهانی است. هم چنین شیوع علایم آسم و هزینه های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی آن در کشور رو به افزایش است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها