• بررسی ارتباط ژن های cage, caga موجود در هلیکوباکترپیلوری با مشکلات معده در بیماران ایرانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 526
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: هلیکوباکتر پیلوری از باکتری های مهم بیماری زا و یکی از عوامل ایجاد سرطان معده در دنیا محسوب می شود .بیماری زایی این باکتری را به طور عمده به جزایر پاتوژنیک موجود در ژن های این باکتری نسبت می دهند که شناخته شده ترین ژن ها در این جزایر، ژن های cage, caga می باشند. هدف این مطالعه، تعیین ارتباط این جزایر پاتوژنیک با علائم کلینیکی در میان بیماران ایرانی بوده است.

    مواد و روش ها: شناسایی هلیکوباکتر پیلوری توسط کشت و ژن glmm صورت گرفت. تکثیر توالی dna برای دو ژن cage, caga به وسیله واکنش زنجیره ای پلیمراز (pcr) انجام شد.

    یافته ها: از مجموع 311 بیمار مراجعه کننده به بخش های گوارش، 231 بیمار هلیکوباکتر پیلوری مثبت گزارش شدند که از این تعداد 154 (66.7%) مورد با (39%) 90, caga مورد با ژن cage همراه بود. ارتباط معنی داری میان ژن های cage, caga و تظاهرات بالینی بیماران از جمله گاستریت، زخم معده و سرطان معده به دست نیامد.

    نتیجه گیری: ارتباط معنی داری میان ژن های cage, caga و تظاهرات بالینی بیماران به دست نیامد و این ژن ها به عنوان فاکتورهایی به منظور افتراق منشاء بیماری ها تشخیص داده نشدند؛ این نتایج با نتایج مطالعات قبلی انجام شده در کشور تطابق داشت. همچنین بر خلاف برخی مطالعات ژن caga نسبت به ژن cage به عنوان مارکر بهتری برای cagpai تشخیص داده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها