• تاثیر قطع و ترمیم جراحی عصب سیاتیک بر روی تعداد نورون های عقده ریشه خلفی نخاع

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 620
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: جهت حفظ و پایداری جسم نورون ها به دنبال آسیب به اعصاب محیطی، و از طرفی کمبود مطالعات در زمینه بررسی نورون های عقده ی ریشه ی خلفی به دنبال ترمیم جراحی عصب سیاتیک این مطالعه در جهت ارزیابی تعداد نورون های عقده ی ریشه ی خلفی نخاع به دنبال قطع عصب سیاتیک و سپس ترمیم جراحی آن بر روی موش صحرایی بالغ صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه ی تجربی روی نورون های عقده ی ریشه خلفی نخاع موش صحرایی بالغ و در چهار گروه آکسون بریده، ترمیم مستقیم پوشش عصب، ترمیم با استفاده از کانال راهنمای عصب و شم انجام گرفت. در گروه قطع عصب، عصب سیاتیک چپ در وسط ران قطع، ولی ترمیم نگردید. در گروه ترمیم پوشش عصب، عصب سیاتیک در وسط ران قطع و به روش اتصال پوشش عصب ترمیم گردید، در گروه کانال راهنمای عصب، عصب قطع شده با استفاده از کانال راهنمای عصب پیزوالکتریک و ژل کلاژن ترمیم گردید. بعد از دوازده هفته، پنجمین عقدهی ریشه ی خلفی چپ و راست (سالم) خارج و بعد از تهیه ی برش های انجمادی و رنگ آمیزی با رنگ فلورسنت هوخست، و تهیه عکس های لازم، نورون ها سالم شمارش گردید و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    نتایج: بعد از سه ماه میزان نورون های سالم در گروه قطع عصب (p≤0.001) 144.2±11.2، در گروه ترمیم پوشش عصب (p<0.04) 189.8±15.5 و در گروه ترمیم با کانال راهنمای عصب (p<0.001) 163.9±5.6 بود.

    نتیجه گیری: ترمیم جراحی عصب سیاتیک باعث کاهش مرگ نورون های عقده ی ریشه ی خلفی گردید، لیکن نتوانست کاملا آنها را مهار کند. مطالعه ی در سطح مولکولی در جهت یافتن دلایل مرگ نورون های حسی به دنبال ترمیم جراحی عصب توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها