• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 631
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: تجویز نادرست آنتی بیوتیک ها، سبب بروز مشکلات جدی مانند مقاومت میکروبی و بروز عوارض جانبی و حتی مرگ و میر می شود. مطالعات ارزیابی الگوی مصرف دارو روش مناسبی برای آگاهی از مشکلات تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها و یافتن راهکارهای اصلاحی هستند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی روند مصرف سفتریاکسون در ایران انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه ی مقطعی-توصیفی در دو دوره شش ماهه در سال 1387 و 1388 روی 300 بیمار بستری در بخش های جراحی و داخلی یکی از بیمارستان های آموزشی تهران انجام گرفت. ابتدا دستورالعملی بر اساس دستورالعملی بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و کتب مرجع برای تجویز و مصرف منطقی سفتریاکسون تدوین شد. برای جمع آوری اطلاعات از فرم های پژوهشگر ساخته استفاده شد و پس از جمع آوری اطلاعات میزان تطبیق الگوی صرف سفتریاکسون با دستورالعمل مذکور سنجیده شد. داده ها با spss 16 تحلیل شد.

    یافته ها: از 300 بیمار مورد مطالعه، 266 نفر سفتریاکسون را به عنوان آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک جراحی گرفته بودند که در 32% موارد مطابق دستورالعمل و در 68% موارد بدون انطباق کامل با دستورالعمل بود. در 34 بیماری که برای مصارف غیر از پیشگیری عفونت جراحی سفتریاکسون دریافت کرده بودند، در 14.7% تطابق با دستورالعمل و در 85.3% عدم تطابق کامل با دستورالعمل مشاهده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به عدم تطابق کامل مشاهده شده با دستورالعمل ها، استقرار شیوه های نظارتی و آموزشی کادر درمانی لازم به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها