• بی اختیاری استرسی ادراری: فراوانی و عوامل خطر چهار ماه بعد از زایمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 503
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: بی اختیاری استرسی ادراری stress urinary incontinence (sui) شایع ترین نوع بی اختیاری در خانم ها می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین فراوانی بی اختیاری استرسی ادراری در حاملگی های کم خطر و عوامل خطر این عارضه چهار ماه بعد از زایمان در بیمارستان بقیه ا...(عج) می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه مقطعی بوده که در آن 400 خانم چهار ماه بعد از زایمان بوسیله پرسشنامه ای که بر علائم بالینی تمرکز داشت از نظر وجود بی اختیاری استرسی ادراری بررسی شدند. سایر متغیرها از چارت های زایمانی استخراج گردید. مطالعه در بیمارستان آموزشی بقیه ا... (عج) در سال 1384 انجام شد.

    یافته ها: شیوع کلی sui در مطالعه ما 4% بود. فراوانی عارضه در کسانی که به روش طبیعی زایمان کرده بودند 3.5% و در مادران سزارینی 2.7% بود. ولی بین روش زایمان (زایمان واژینال طبیعی در مقایسه با سزارین) و sui ارتباط معنی دار آماری وجود نداشت sui .(p=0.33) در مادرانی که سن کمتر از 25 سال داشتند (body mass index) bmi, (p=0.04) بالاتر از 25 داشتند (p=0.04) شایع تر بود.

    نتیجه گیری: فراوانی بی اختیاری استرس ادراری چهار ماه بعد از زایمان در مطالعه ما 4% بود و عارضه بی اختیاری استرسس فقط با سن پایین تر از bmi, 25 بالاتر از 25 ارتباط داشت. در مطالعه ما رو زایمانی (طبیعی و سزارین) با sui ارتباط معنی داری نداشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها