• اثر تلفیق دو روش تن آرامی و موسیقی درمانی بر شاخص های بیوشیمیایی و فشارخون مبتلایان به دیابت نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 561
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دیابت نوع 2 یکی از شایع ترین و پرعارضه ترین بیماری ها در دنیا می باشد. راهکارهای درمانی مناسب می تواند عوارض این بیماری را کاهش دهد. هدف از این مطالعه تاثیر تلفیق دو روش تن آرامی و موسیقی درمانی بر قندخون ناشتا hba1c، تری گلیسیرید، کلسترول و فشارخون مبتلایان به دیابت نوع 2 می باشد.

    مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی در سال 87 بر روی 75 بیمارمبتلا به دیابت نوع 2، مراجعه کننده به درمانگاه دیابت شهرستان زاهدان انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. در نهایت 73 نفر مطالعه را کامل نمودند که از این تعداد 28 نفر در گروه مداخله و 45 نفردر گروه کنترل قرار گرفتند. قندخون ناشتا، hba1c، تری گلیسیرید، کلسترول و فشارخون بیماران قبل و بعد از مداخله اندازه گیری و ثبت گردید. در این میان گروه مداخله به مدت سه ماه تحت برنامه های منظم تن آرامی (آرامش عضلانی، آرامش تنفسی و تجسم هدایت شده) و موسیقی درمانی که شامل ده جلسه 45 دقیقه ای و تمرین در منزل بود، قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان دادکه تلفیق دو روش تن آرامی و موسیقی درمانی به طور معنی داری باعث کاهش قندخون ناشتا (p=0.03) فشارخون سیستولیک (p=0.02) و دیاستولیک (p=0.0001) در گروه مداخله گردیده است.

    نتیجه گیری: تلفیق دو روش تن آرامی و موسیقی درمانی روش مناسبی جهت کنترل دیابت می باشد لذا پیشنهاد می شود که درمان های روانی در کنار درمان های جسمی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در نظر گرفته شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها