• تأثیر محیط آموزشی و عوامل مرتبط بر عملکرد شیردهی مادران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 484
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تغذیه با شیر مادر نقش مهمی در سلامت مادر و نوزاد دارد؛ بنابراین آموزش مادران در این زمینه ضروری می باشد. این پژوهش با هدف مقایسه ی تأثیر محیط آموزشی (بیمارستان و منزل) و عوامل مرتبط بر عملکرد شیردهی مادران در شهر گناباد انجام گرفته است.

    روش تحقیق: در این مطالعه ی نیمه تجربی، 162 نفر از مادران که در بیمارستان 22 بهمن گناباد زایمان کرده و ساکن شهر گناباد بودند، به روش تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه با بسته ی فیلم آموزشی در بیمارستان و گروه دیگر با همان بسته در منزل آموزش داده شدند. داده ها وارد نرم افزار spss نسخه 11.5 شد و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری در آزمون ها 0.05 در نظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که بیشترین درصد واحدهای پژوهش را افراد بین 45-30 سال (50 50 درصد)، دیپلم (40.7 درصد)، دارای منزل شخصی (75.9 درصد)، ساکن شهر (74.7 درصد) و دارای بیش از یک فرزند (55.6 درصد) تشکیل داده اند. بعد از آموزش، تفاوت معنی دار آماری بین میانگین نمره ی عملکرد شیردهی مادران بر حسب محل سکونت (p<0.001)، محیط آموزش (p=0.04)، میزان تحصیلات (p=0.006) و سن (p=0.01) وجود داشت؛ به طوری که افرادی که ساکن شهر بوده و تحصیلات بالاتر و هم چنین سن بالاتری داشتند و در منزل آموزش دیده بودند عملکرد شیردهی بهتری داشتند.

    نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که ارایه ی بسته ی فیلم آموزشی سازمان بهداشت جهانی در منزل تأثیر بیشتری بر عملکرد شیردهی مادران نسبت به بیمارستان داشته است. مادران در منزل راحت تر بوده و عوارض بعد از زایمان کمتر شده و شرایط یادگیری مساعدتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها