• بررسی اثر ضدعفونی کنندگی +deconex 53 plus, micro 10 بر وسایل دندانپزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 481
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ترکیبات چهار تایی آمونیوم (qac) یک گروه از ترکیبات شیمیایی دزانفکتانت را تشکیل می دهند. این ترکیبات از سال 1978 از لیست ترکیبات ضدعفونی کننده حذف شدند ولی از سال 1990 نسل جدید این ترکیبات تولید و ارائه شدند. deconex 53 plus, micro 10+ دو نمونه رایج از این نسل می باشند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر ضدعفونی کنندگی deconex 53 plus, micro 10+ بر وسایل دندانپزشکی می باشد.

    روش بررسی: روش مطالعه توصیفی و بر روی سی نفر از مرا جعان به بخش های ترمیمی و اندو و جراحی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی انجام گرفت. برای این کار از سه فایل استریل برای هر بیمار و در نهایت نود فایل استفاده شد. پس از نمونه گیری از فلور دهان، نمونه ها به آزمایشگاه میکروبیولوژی منتقل گردید. سه نمونه بدست آمده از هر فرد در نهایت در سه محلول آب مقطر (کنترل)، دکونکس و میکروتن قرار می گرفت. از سوش اسپوردار باسیلوس سوبتیلیس به عنوان شاهد مطالعه استفاده شد. فایل های آلوده را، کشت داده و با انجام رنگ آمیزی، میکروارگانیسم های موجود در نمونه ها مشخص شد. فایل های آلوده در تماس با (1%), deconex 53 plus, (2%), micro 10+ قرار گرفتند. زمان تماس بر اساس پیشنهاد کارخانه های سازنده یک ساعت منظور شد. پس از این مدت مجددا کشت تهیه و نتیجه کار بررسی گردید.

    یافته ها: میکروارگانیسم های مشاهده شده در کشت از فایل های آلوده عبارت بودند از: bacillus subtilis staphylococous, streptococci viridans, pneumococci, neisseriae suprophyticous, corynebacterium, candida albikans, staphylococous aureuos, nonpathogenic. در بررسی کشت ها پس از تماس با محلول های مورد نظر در هیچ یک رشد کلونی میکروبی مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: محلول های ضدعفونیmicro 10+  با غلظت deconex53plus, 2% با غلظت 1% به مدت یک ساعت خواص ضدعفونی کنندگی قابل قبول بر روی وسایل دندانپزشکی دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها