• مقایسه دقت و ثبات ابعادی دو ماده قالب گیری سیلیکونی اسپیدکس و ایراسیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 606
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مواد قالب گیری مورد مصرف در پروتز ثابت سیلیکون تراکمی بیش از سایر الاستومرها مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مطالعه مقایسه دقت و ثبات ابعادی دو ماده قالب گیری اسپیدکس و ایراسیل از دسته سیلیکون های تراکمی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی چهل قالب با دو ماده قالب گیری ایراسیل و اسپیدکس (بیست قالب از هر ماده) از مدل فلزی دارای دو وانمود کننده دندان تراش خورده تهیه شد. ده قالب از هر ماده پس از سی دقیقه و ده قالب دیگر از هر ماده پس از صد و بیست دقیقه با دای استون ریخته شد. ابعاد مدل فلزی و مدل های استونی در پنج بعد x (فاصله مرکز دو دای)، y1 (ارتفاع دای اندرکات دار)، y2 (ارتفاع دای بدون اندرکات)، z1 (عرض دای اندرکات دار) و z2 (عرض دای بدون اندرکات) توسط استریومیکروسکوپ m6c-10 و دوربین دیجیتال چهارصد و هشتاد moticam اندازه گیری و ثبت گردید.

    یافته ها: اعداد حاصل از اندازه گیری در دو قسمت (1) با استفاده از آزمون(2), multivariate  مقایسه میانگین با عدد ثابت مورد بررسی آماری قرار گرفت.

    -مقایسه مدل های استونی: در هر یک از دو ماده اسپیدکس و ایراسیل در پنج بعدz2, z1, y2, y1, x  از نظر ثبات ابعادی بین دو زمان سی و صد و بیست دقیقه تفاوت معنی دار وجود نداشت ولی بین دو ماده در تمام ابعاد در دو زمان سی و صد و بیست دقیقه تفاوت معنی دار وجود داشت.

    -مقایسه مدل های استونی با مدل اصلی: در بعد z1, x در هر دو ماده و در هر دو زمان، تفاوت معنی دار و به صورت افزایش بود (p<0.001). در بعد z2, y1 تفاوت در ایراسیل در دو زمان معنی دار و به صورت افزایش بود، اما در اسپیدکس معنی دار نبود. در بعد y2 تفاوت در اسپیدکس در دو زمان معنی دار و به صورت کاهش بود اما در ایراسیل معنی دار نبود.

    نتیجه گیری:

    1- عامل زمان در هیچ کدام از دو ماده مورد بررسی عامل تأثیرگذار بر ابعاد مدل های حاصل از آنها نبود.

    2- ماده قالب گیری اسپیدکس و ایراسیل هر دو در بعد مزیودیستال (محور x ها) افزایش بعد نشان دادند.

    -3 ماده قالب گیری ایراسیل و اسپیدکس در دقت ابعادی با یکدیگر متفاوت بودند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها