• تعیین غلظت جیوه در بزاق کامل غیر تحریکی دانش آموزان دبیرستان شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 604
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مطالعات در مورد محتوای نرمال جیوه در اعضای داخلی، خون، ادرار و بزاق انسان می تواند در ارزیابی سطح در معرض قرار گرفتن محیط و نیز رأی و نظر کارشناسی از نظر حقوقی و پزشکی مفید باشد. هدف از این مطالعه تعیین غلظت جیوه بزاق کامل غیرتحریکی در دانش آموزان دبیرستانهای تهران می باشد.

    روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی صد و سی دانش آموز داوطلب شامل 65 زن و 65 مرد وارد مطالعه شدند. داوطلبان به صورت تصادفی از پنج ناحیه مختلف در تهران انتخاب شدند. افراد مزبور فاقد پرکردگی آمالگام و بیماری سیستمیک بودند و مصرف دارو نداشتند. تمامی معاینات در طی روز بین ساعت 9-12 حداقل دو ساعت بعد از آخرین خوردن و نوشیدن انجام گرفت. پنج سی سی بزاق توسط روش spitting در لوله های مخصوص که قبلاً تهیه شده بود جمع آوری شد و جیوه آن به وسیله cold vapor atomic absorption spectrometry (cvaas) اندازه گیری گردید. و از آزمون mann-whitney u استفاده شد.

    یافته ها: صد و سی دانش آموز دبیرستانی شامل 65 دختر و 65 پسر 15-19 ساله با متوسط سن 16.5 سال در این مطالعه شرکت کردند. متوسط غلظت جیوه بزاق در دختران 0.16 میکروگرم در دسی لیتر، در پسران 0.20 میکروگرم در دسی لیتر و در کل 0.17 میکروگرم در دسی لیتر می باشد. اختلاف سطح جیوه بزاق بین دختران و پسران معنی دار نبوده است.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد که در بزاق افراد بدون پر کردگی آمالگام نیز مقادیری از جیوه وجود دارد که می تواند به عنوان پایه جهت مطالعات دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها